Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, september 06, 2011

Stresshantering- mer om mindfulness

Dagens nyheter hade förra året en artikelserie om mindfulness, om olika personer som testat mindfulness och fastnat för det. Här är en artikel om sjukgymnasten  Camilla Sköld som då hon doktorerade klappade ihop och via detta så småningom fann fram till mindfulness.
Till höger om artikeln finns länkar till andra artiklar i serien.

I somras hade DN en mindfulnesskola med bland annat  Ola Schenström som lärare. Den kan också vara ett enkelt sätt att närma sig mindfulness utan pretentioner och halsbrytande förväntningar. Bredvid artikeln finns fler länkar.

Även i SVD har man skrivit en hel del artiklar om mindfulness: Här är en artikel om försäkringsbolaget If där man genomfört mindfulnessövningar på kontoret.  En annan artikel beskriver varför man i affärsvärlden börjar tänka i mindfulnessbanor. Man vill bli effektivare, få ökad kapacitet; här finns kanske också en fara med mindfulness också.


Vad tycker jag själv är mindfulness och hur gör jag. Jag är inte så flitig där som bloggen kanske ger sken av, men det ingår i mitt dagliga yogaprogram att göra en kroppscanning, det vill säga jag går igenom kroppen hur den känns från topp till då. Även yogaövningarna i stort går ut på att vara fokuserad på nuet. Men när jag är ute och går händer det ofta att jag går i mina funderingar och kanske inte märker så mycket av vad som försiggår runt omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar