Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, oktober 14, 2012

ECTRIMS Vitamin D




Man säger  detta. Först är det professor Amit Bar-Or Montreal och professor Brenda Branwell Toronto som intervjuas. Den senare har studerat bland annat relationen mellan D-vitamin halt i blodet och MS hos barn. Ju lägre halt ju större risk för MS. Bar-Ol säger att låga nivåer av vitamin D redan vid första skovet är mycket relaterat till MS. Branwell säger att hos barn man undersökt och delar upp dem i fyra grupper mycket låg D-vitamin, något låg, något under och normalvärde finner man ett samband mellan grupperna så att risken ökar ju lägre halt D-vitamin man har.
Professor Alberto Ascherio vid Harvard berättar om bland annat studien av amerikanska sjuksköterskor som fann att den dos som brukar finnas i multivitaminpreparat tycktes förebygga MS. Denna studie kom 2004 och det var då jag började ta D-vitamin först i form av multivitamin preparat. Jag resonerade som så att om det förebygger finns det en möjlighet att det också kan påverka om man redan har MS. Sedan läste jag George Jelinek något år senare och då framstod det klarare. Sedan har successivt mer och mer studier kommit. D-vitamin är en stor del av Jelineks rekommendationer och den boken skrev han 2000 efter att ha gått igenom den forskning som fanns då. Det får mig att tro att han har kött på benen vad avser de rekommendationer han ger.

Ascherio säger också att om man följer personer med MS så tycks det vara så att de med låga halter av D-vitamin i blodet får mer skov, får mer förändringar på MRI som är typiska för MS. Han säger att det här är spännande eftersom en så ofarlig och billig behandling kan visa förändra MS utvecklingen för många människor.
Det finns några frågor att besvara säger Bar Or- doseringen- skall man dosera en viss dos eller skall man behandla efter halten i blodet och varje behandling blir därmed individuell. Och hur mycket skall det egentligen vara?
Professor Helmut Butzkueven från Melbourne som deltar i en stor studie om MS och Dvitamin där man bland annat skall försöka ta reda på vilka doser som är aktuella för att fungera bäst och givetvis också ta reda på om det fungerar. Han säger att baserat på en mindre undersökning som han deltagit i är det osäkert hur stora doser man skall ge. Det var en liten studie med bara 22 patienter som fick antingen 1000 IE eller 6000 IE. De med liten dos klarade sig bättre i denna lilla studie säger han.
Brenda Branwell säger bland annat: Om en förälder har MS skall man då rekommendera att barnen tar D-vitamin och hon säger att svaret är definitivt ja. Men man bör hålla sig till de doser som allmänt rekommenderas ( Jag vet inte vad detta innebär i Canada). Megadosernas effekter är osäkra säger hon.
I det här huset sprider sig en längtan efter solen på Teneriffa nu, men den här säsongen blir det inte förrän efter julen ( om inte vädret blir alldeles förfärligt- och det finns ju inget dåligt väder det finns bara dål... ....).En fördel med den vistelsen är att man får sitt D-vitamin via solen och då reglerar kroppen själv det intag man behöver. Dessutom finns det troligen andra effekter av exposition för sol. Det kan man höra om på den video jag hittills inte har berättat om. Där fanns också en undersökning om CCSVI.

13 kommentarer:

  1. Buster.8:08 fm

    Dr Julie Stachowiak som själv har ms skriver en blogg i Frankrike åt ms Australia.
    Hon har lagt ut nedan YouTube klipp.
    ------------------------------------

    Vi vet alla att ha rätt nivåer av D-vitamin är viktigt för vår allmänna allmänna hälsa.

    Men forskarna fortsätter att få mer förståelse om sambandet mellan D-vitaminnivåer och vad det innebär att människor som lever med MS.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S5X4SApH1lU


    SvaraRadera
  2. Tack Buster

    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  3. Buster.2:49 em

    Bra Sune du sammanställde i text vad "trion" sade.
    Jag har funderat på ett inlägg du tidigare hade.
    hm..
    kan brist på D vitamin vara inblandat.
    ingen har väl funderat på det för D vitamin verkar vara en nyhet.

    du behöver inte svara för det är bara en fundering som poppade upp i D vitamin-funderingen.


    http://suneoverhagen.blogspot.se/2010/10/ms-tycks-laka-ut-av-sig-sjalv.html

    SvaraRadera
  4. Anonym11:15 em

    Jag har två barn och jag är livrädd att det ska åka på MS som jag. Finns det någon poäng att kontrollera d-vitaminnivåerna eller ska jag bara fortsätta att ge dem tillskott? Jag fortsätter att ge dem d-vitamindroppar som egentligen bara är till upp till två år. Detta kanske inte är en tillräcklig dos? Kanske ska satsa på Holistics flytande? Ingen mening att prata d-vitamin med läkare på vårdcentral, när jag gjorde det senast hade läkaren ingen koll på detta över huvudtaget. Han sa bara att det var länge sedan han gick sin utbildning.

    Mvh

    Patrizia

    SvaraRadera
  5. Buster.7:21 fm

    Det är rent av makalöst hemskt att vårdcentraler m.m inte har en aning om D vitamin / MS.
    Det haglar in info om D vitamin och ms där proffsvetare lägger ut videos om D vitamin. De som kommer med infon är inga duvungar som läst tipset i "hemmets veckotidning"

    SvaraRadera
  6. Buster.8:39 fm

    Jag sökte på D vitamin Kanada och kom hit..


    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/USA-och-Kanada-hojer-sina-rekommendationer-for-vitamin-D/

    SvaraRadera
  7. Jag tolkar det som att Brenda Branwell, barnläkaren i inlägget rekommenderar 600 IE, vilket är vad som rekommenderas i Canada till barn. Säkert intag för barn över 9 år är 100 mikrog vilket är 4000 IE. För under 9 år är det lägre enligt livsmedelsverket. Med den dos Branwell rekommenderar är man säker på att man inte ger för mycket
    Jag kollade också vad George Jelinek skriver (http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/Recovery-Program/MS-in-Family-Members/). Han rekommenderar betydligt högre doser där man utgår från hur mycket han rekommenderar till vuxna. Som vuxna räknar han då att man väger 50 kilo. Väger då barnet 25 kg skall man få halva dosen, väger barnet 10 kilo skall dosen vara en femtedel.
    Han skriver också om studien som nämndes ovan där man fann att den dos som finns i multivitamintabletter 400 IE reducerar risken för MS med 40 procent.
    Jag tror att Brenda Branwells rekommendation 600 IE är en rimlig rekommendation.
    Sune

    SvaraRadera
  8. Observera att dosen 400 IE D vitamin som reducerade risken att få MS med 40 procent gällde vuxna-.
    Sune

    SvaraRadera
  9. Buster.8:06 fm

    Den nya testen blir intressat att se om min gammla ide håller att flouranten i skolan bör ge D vitamin också. Mycket talar redan det var rätt tänkt.

    Australien och Nya Zeeland kommer att testa om D-vitamin kan förebygga MS i de löper risk att utveckla sjukdomen.
    Tasmanien, med den högsta incidensen av MS i Australien, kommer att spela en nyckelroll i rättegången.
    --------------------------

    http://www.msra.org.au/australia-rolls-out-world-first-ms-prevention-trial

    SvaraRadera
  10. Det är skönt att det inte är fiskleverolja som gäller längre. Jag har fortfarande minne av hur det var (smakade). Kanske blev det att jag inte fick i mig så mycket just därför, vem vet?

    SvaraRadera
  11. Buster.9:57 fm

    Min gamla ide att flourtanten även ger D vitamin var nog helt rätt.
    Forskningsprojektet är bara gjord i Norrbotten men jag är säker det ser likadant ut i hela Sverige.
    -------------------

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/d-vitaminbrist-hos-barn-i-norr

    SvaraRadera
  12. För barn är dessa 500IE-droppar perfekt, en om dagen ger vi: http://www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/osteoporos/d-vitamin-flytande-500-ie-1.html?grp=304314

    SvaraRadera
  13. Buster.11:01 fm

    Jag är ganska säker att Ms går att göra till historia som ms-Australia har som mål.
    Hela Sverige är ett högriskland att utveckla ms så jag har funderat dygnet runt vad orsaken är. Det här Youtube klippet har jag sett massor av gånger.

    Nu rullas det ut i media att åtta av tio barn har D vitaminbrist i Norrbotten men jag är säker det är så i hela Sverige.

    http://www.youtube.com/watch?v=yhUuf2QZd_E

    SvaraRadera