Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

torsdag, februari 05, 2009

Genetik, d-vitamin, EB virus


Idag läser jag på MSRC news att professor Ebers och hans team har visat att d vitamin på verkar en speciell genvariant , en genvariant som ökar risken för utveckling av MS trefaldigt¨. Igå r läste jag på samma ställe, länk finns I marginalen, om en gen DRB1*15- och genomgången sjukdom med EB virus, dvs I Sverige vanligen mononukleos ökar risken 10 faldigt jämfört med de som inte hade denna gen eller haft mononukleos.
Det ljusnar alltså på genetikfronten betraffande genetiska sjukdomar.
Och misstanken om att d-vitaminet inverkar blir allt starkare.
Jag fortsätter med min dos av d-vitamin, tar det ibland här nere också eftersom det är skuggigt ibland. Kan det förebygga MS kanske det kan lindra också. Det kan ju vara samma biologiska mekanismer som fortsätter verka. Jag har sett en pytteliten studie där det fanns en sådan tendens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar