Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

torsdag, februari 05, 2009

När någon nära dör, skriver Joan Didion i boken Ett år av magiskt tänkande att man kan känna sig väldigt frusen. -Hon hade läst om det i samband med att hon skrev boken, som handlar om maken John Dunnes bortgång och hennes reaktioner i sorgen. Hon mindes en väldig känsla av frusenhet där på akutmottagningen, dit hon följt med efter att maken drabbats av hjärtstillestånd i hemmet.

( Som en parentes när jag skriver detta, kommer spontant en annan tanke för mig inspirerat av ordet hjärtstillestånd; 1961 fick min farbror Ed hjärtstillestånd i sitt hem i Portland, Ore i USA, en ambulans var snabbt på plats och han räddades till livet och levde många år därefter. Något år senare fick en faster infarkt här i Sverige och hon låg i hemmet och dog av detta. Det är mycket vatten som runnit under broarna på det här halvseklet, och vården i Sverige har utvecklats enormt. För inte länge sedan fick en av mina vänner intensivt ont i bröstet, kom snabbt i väg, man fann att det var bristande cirkulation i ett av hjärtats coronarkärl och detta ågärdades akut med vidgning av artären och det blev ingen utveckling av hjärtinfarkt. Sjukvården idag och provinsialläkarens tid är inte densamma. Jag glömmer lätt detta perspektiv då jag skriver och diskuterar sjukvård, men därmed inte sagt att det finns mycket som behöver förbättras.)

Åter till varför jag skrev om frusenhet och akut sorg. Jag läser nu om detta i Tomas Sjödins bok Eftervärme. Han skriver om hur en svensk man akut ramlar ihop och dör i en hotellvestibul. Någon har sett Tomas Sjödin och trodde att han var präst, varför man ringer upp honom på hotellrummet. Sjödin skriver, att Det blåste så fruktansvärt kallt att Siw fick frossbrytningar. Jag lade en kofta över hennes axlar men det hjälpte inte. Det blåste genom märg och ben.

Jag vill inte säga att jag lagt märke till just detta med kyla, men ofta har jag vid dödsfall märkt hur de anhöriga blivit mycket smärtpåverkade med smärtor i bröstet, tungt att andas, och speciellt då den som stod allra närmast.

Jag har tidigare skrivit om livsförändrande händelser och hälsa , inspirerad av Joan Didions bok: Ett år av magiskt tänkande.

I gårdagens GP hade Madeleine Sahlman en utmärkt sammanfattning om hälsa och hyr olika faktorer som rökning, kost, motion kan påverka vårt livsförlopp. Kan ej hitta länk till detta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar