Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

tisdag, mars 03, 2009

Fågelbos, Yttre tryck och inre vila


Jag tänkte försöka skriva lite blandat om fågelbon här nere, lite blandat som på något sätt platsar i en blogg om kroniska sjukdomar.
Det finns två skandinaviska kyrkor här i Puerto de la Cruz som tjänar som samlingsplatser och dessutom finns skandinaviska klubben. Vid Turistkyrkan som drivs av frikyrkor fanns för några år sedan en pastor som heter Britta Hermanson. Hon har skrivit en bok som heter Yttre tryck och inre vila. En bok om att hitta balansen. Vad jag hittade i den var att jag fann ord på något som jag upplevde, då jag hade ett skov av MS som påverkade många saker, bland annat kände jag mig långt ifrån vaken. Det var den perioden då jag efter att inte ens ha läst en sida i en bok somnade ifrån den. Det tog två år från det jag läste min första bok. Tidigare hade jag läst ett par böcker i veckan. Dessutom var det en massa andra symtom, men på något sätt fann jag en vila i det här och mådde inte så dåligt psykiskt som man skulle kunna tro.

Britta Hermansson skriver: ”Många är de som hittar vilan genom smärtans långa korridorer. Något tvingar mig att stanna upp. Kanske min egen kropp värker, kanske någon i min närhet slutat älska, kanske åldern sätter ett streck för ett arbete jag inte vill lämna.” Jag tror de orden beskriver ganska väl vad som hände mig då, kroppen och själen satte ett bryskt stopp, men samtidigt fick jag en sorts vila i det, en vila som jag nog behövde. Jag har tidigare saknat ord för just den här upplevelsen men fann dem i Britta Hermanssons bok. Som jag skrivit tidigare tror jag det är viktigt att försöka sätta ord på saker. Sätta ord på det ordlösa. Patografier kan vara läkande. Besvärligare saker kan bli lättare att släppa då man fått ord på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar