Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

onsdag, april 01, 2009

Inget Aprilskämt- alemtuzumab ett steg närmare

Jag tror inte det här är något aprilskämt. Men Genzyme Corp har gjort en överenskommelse med Bayer HealthCare om Campath eller alemtuzumab. Detta kommer att ge Genzyme ansvar för utveckling och försäljning av Campath för behandling av MS. ( Jag är lite frågande här : Campath eller Mabcampath som det heter i Sverige är ju ett “gammalt” medel och kan man börja om från början och lansera det med patent och allt???)

Det skall i alla fall bli intressant att följa medlet och se om biverkningar och liknande. Som jag har sett på det så förefaller biverkningarna mildare än exempelvis Tysabri, förvisso har en person avlidit i Idiopatisk Trombocytopen Purpura men detta är som jag ser det en behandlingsbar sjukdom. Men det återstår att se resultaten av fas III undersökningar. I motsvarande skede av Tysabri eller Antegren som det hette då var inga allvarliga biverkningar kända.

Källa MSRC

2 kommentarer:

  1. Intressant! Har stor tilltro till forskningen och är mer eller mindre övertygad att det kommer komma mycket bra mediciner framöver.
    Må så gott och tack för svaret.
    Messan

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att det kommer mediciner både för progressiv och skovförlöpande MS, rent statistiskt borde det vara så eftersom så många är under utprövning

    sune

    SvaraRadera