Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

onsdag, september 16, 2015

Om diet och träning på Bart's blogg

Detta handlar om vad livstilsförändringar kan göra för en del MS patienter. Jag läser det på den intressanta forskningsbloggen Bart's blogg. Jag låter bloggens egna ord tala. Jag vill dock säga att jag upplevt något liknande. Det känns ganska bra när det man erfarit fått mer vetenskapligt stöd.

Detta hämtar jag från Barts's blog, tidigare MS research blog skrivet av Gavin Giovanni professor i neurologi och känd MS forskare- var bl a med i forskningen avseende cladribine i förra inlägget.
jag träffade en mina patienter med primär progressiv MS förra veckan. Han hade förbättrats på ett anmärkningsvärt sätt. Jag hade inte sett honom på ett år. Då var hans EDSS 6.6 och behövde två käppar för att gå. Nu var hans EDSS 5.5. Han hade kunna lägga bort käpparna. Hur? :
Diet och träning. För ett år sedan vägde han 107 och BMI var 37. Nu var vikten 69 och BMI 24. Som kraftigt överviktig hade gåendet varit svårt så han gick in för en diet med få kalorier och mycket fibrer, mindre med rött kött och färre processade kolhydrater samt gick till ett gym. Gradvis skedde en förändring. Idag är han med i en grupp med aerob träning sex ggr i veckan och simmar 3-4 fyra gånger i veckan. Han har aldrig mått bättre, han är mentalt mer pigg och mindre trött än innan han fick diagnosen MS. Humöret är bättre , sover bra och han har kunnat minska på sina mediciner mot spasticitet. Mindre med kramper i benen nattetid. Han är också mindre förstoppad och han beskriver sin tarmvanor som normala. Tyvärr har inte hans urinproblematik förändrats. Värk och smärta som han brukade ha i fötter och fotleder är försvunna

Giovanni tror att fotbesvären berodde på artros och var relaterade till fetman och inte till MS. Giovanni skriver: Det finns nu vetenskap som stödjer de positiva effekterna av både diet och fysisk träning på hur inflammatoriska sjukdomar utvecklas. Han ger också en länk till denna översiktsartikel avseende detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar