Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

söndag, januari 03, 2016

God fortsättning på det nya året



Tar det lite lugnt med skrivandet på bloggen just nu men tänkte att jag skall göra en uppdatering beträffande hur jag mår, hur min MS påverkat mig det här halvåret.

Jag kan säga att jag fysiskt mår ganska bra, jag har inte märkt några försämringar beträffande min MS. Jag tycker att jag genomgick ett ganska bra prov då jag opererades i augusti med en ganska stor operation och jag håller på att återhämta mig och jag har inte försämrats beträffande min MS efterår. Jag tolkar det som att det är stabilt på det området.
Jag befinner mig på Teneriffa sedan november och jag försöker lära mig lite spanska. Det är inte som att lära sig ett språk då man var ung. Lärde jag mig en glosa då en dag så satt glosan där inte för evigt men i flera månader åtminstone. Nu får jag traggla med glosan varje dag i kanske fjorton dagar om den skall sitta där. Men jag har märkt att andra i min ålder har samma problematik så att jag tror inte inlärningsförmågan är försämrad pga av min MS utan pga min ålder, även om jag för 20 år sedan nog hade inlärningssvårigheter på grund av sjukdomen, men faktiskt jag tror att jag är bättre nu än då rent kognitivt.
Ock kroppsligt sett är det bra. Det enda som känns lite hindrande är att jag känner av mitt knä. Hemma går jag i skogen och på mjukt underlag medan här är det ett hårdare underlag. Men jag går också i sandaler här och de är nog instabilare än de vandringsskor jag använder hemma. Idag gick jag med vandringsskorna och då känns det bättre.
Det är synd att klaga på värmen här, förra säsongen var kall och jag hade endast någon dag då det var riktigt vackert väder men i år är det varmt och soligt. 25-33 grader varje dag sedan jag kom och sol från en klar himmel. Värmen gör dock att jag känner mig lite trött i samband med vandringarna, men det blir ordentliga promenader varje dag.
Jag skrev på spanska på bifogad bild: I Puerto de la Cruz vaknar jag på morgonen och tänker: Jag är där jag bör vara. Så känner jag hemma i Sverige och Gylterud också. Det är en välsignelse att få känna så i en värld där många har det så svårt. Ändå såg jag en rapport att världen har faktiskt fortsatt att förbättrats 2015 också. Det är människoskapat elände vi ser och det bör också kunna tas bort av människor.
God fortsättning på det nya året.

Läs också om de nya rönen om D vitamin på Barts MS blog: I korthet har en studie visat att det är säkert att ta doser på 10 000 IE för friska människor som inte har några speciella sjukdomar som höjer calciumvärdet i blodet. Den ny studien visar också på förändringar i immunsystemet med goda D vitamin värden som är gynnsamma för MS.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att höra att du mår bra och fortsatt underbar vistelse på varmare breddgrader!!! Patrizia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Patrizia och fortsättning på det nya året!
      Sune

      Radera