Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

tisdag, mars 08, 2016

Jag såg med glädje på senaste Fråga doktorn och såg att författaren till boken  10 tips Må bättre och lev längre i sin bok har liknande budskap som jag försökt följa för min MS.

Det handlar om att röra sig, dels motion  och dels att försöka undvika vara stilla alltför länge.
Vidare kost. ( Inom parentes kan jag nämna att jag har senaste tiden läst att Kiwi är utomordentligt nyttigt. Innehåller många olika nutrienter och antioxidanter. Kiwi är ganska dyrt i Sverige och används ofta som dekoration- men den är ganska bra att äta också.)
D vitamin tar Marklund upp.


Tandhygien för att undvika inflammation i munhålan som kan  allmänt påverka hälsan. Marklund nämner bl a att hjärtinfarkter är kopplade till hälsan och han berättar även om en studie där man undersökte ett antal människor och fann att de med bättre tandhälsa levde betydligt längre.

Marklund tog också upp genetiken och sa att bara tio procent av genetiska faktorer svarar för ohälsa medan övrigt är miljö och livsstilberoende. Jag ställer mig lite frågande inför den siffran men det är för mig helt klart att livsstil och miljöfaktorer är oerhört viktiga för hälsan.
Mer kommer jag inte ihåg men jag skall nog läsa boken.

Skriver också upp den här länken  Methods man,  mest för att jag skall komma ihåg den själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar