Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

tisdag, april 26, 2016

Hur gick det med FODMAP dieten?

För nåt år sedan skrev jag om mina magbesvär och att jag skulle försöka med FODMAP diet, vilket jag skrev utförligt om här.   I korthet gick dieten ut på att viss föda, vissa sockerarter tas upp dåligt i tarmen och kan göra att bakterier i tarmen kan  ge upphov till jäsningsprocesser, som i sin tur kan ge besvärliga och otrevliga tarmstörningar.

Det gick sisådär i början. Jag blev bättre i perioder men inte alltid. Ett problem var att jag försökte äta så vegetariskt som möjligt vilket medförde att jag åt en del sojaprodukter och jag tänkte inte på att soja faktiskt innehåller  sockerarter man bör undvika. Efter att jag minskat radikalt på även sojaprodukter har jag i stort sett blivit bra från de besvärliga tarmproblemen.
Jag har till och med kunnat introducera  en del av det jag undvikit igen och det tycks ha gått bra. Men jag måste dock vara försiktig.

I och med att jag blivit betydligt bättre har  jag också noterat att gluten inte bara kan ge mig hudutslag utan jag har vid ett par tillfällen fått i mig gluten bl a i en soppa och då fick jag  besvär under ett par dagar. Om det är glutenallergi som gör det eller om det är att gluten också tillhör det man bör undvika i 'FODMAP dieten vet jag ju inte.

Så för min del har FODMAP fungerat väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar