Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

torsdag, juni 16, 2016

MS utmaningen

På sidan Multipelskleros.nu driver  läkemedelsföretaget Biogen en kampanj som heter
 MS-utmaningen. Jag har läst igenom en hel del av vad man skrivit och jag tycker många av artiklarna  och råden stämmer in på det jag försökt skriva om i fråga om kost, motion och andra faktorer som jag tror kan ha påverkat min hälsa  och sjukdomen MS. MS är en  sjukdom med många ansikten och jag vet ju inte om jag råkat få en mer godartad form av MS eller om det är så att  regelbunden men ganska enkel
-1. träning  ( promenader och yogainspirerad morgongympa),
-2. försök att hålla diet som i mycket liknar medelhavskost med litet mättade fetter, mycket grönt och andra grönsaker samt frukt
-3. och lite försök att stimulera hjärnan ( i mitt fall bl a genom att skriva och läsa samt försöka lära ett nytt språk)
har påverkat sjukdomen MS på ett för mig bra sätt.

I varje fall tycker jag att man kan ta del av vad man skriver i kampanjen och låta sig inspireras. I vilket fall som helst är ju de här aktiviteterna bra för oss alla och jag tror speciellt för oss som har MS. Klickar man på den här länken kan man gå vidare och beställa mail mm från informationskampanjen.

Här berättas om en persons utmaningar:


Bo König – Jag springer för att jag kan!: Från frisk till MS-diagnos och rollator på något år, men så vände det igen och idag springer Bo König en mil ett par gånger i veckan. Här berättar han om vägen till diagnosen, löpningen och vikten av att våga utmana sig själv. Han syns på långt håll i solskenet med röd tröja och ett spänstigt löpsteg. Det är snart tretton år sedan som Bo efter en tuff tid till slut fick sin MS-diagnos. – Jag har faktiskt inte mått så här bra sedan 1990-talet, säger Bo som för två år sedan bestämde sig för att börja löpträna. –Jag insåg en dag att jag mådde så bra att jag faktiskt kunde springa. Så nu gör jag det för att jag kan. Lång väg till diagnosDet tog flera år och några ganska dramatiska händelser innan Bo fick sin diagnos. – I januari 2001 började det surra i mina händer och fötter, och efter några dagar surrade det i hela kroppen. Jag hade jobbat mycket under en längre tid så jag trodde att det var något stressrelaterat, berättar Bo. Efter några dagar med undersökningar på sjukhus fick han diagnosen hjärninflammation. Surrningarna avtog långsamt och han mådde bättre, men surret försvann aldrig helt och hållet. Jobbigt att inte veta vad som är fel Drygt ett år senare hade Bo kommit hem från en weekend i London när han plötsligt blev riktigt dålig och med ilfart fick föras med ambulans till sjukhus. Efter två månader på neurologen var Bo tillbaka på jobbet med rollator och kryckor, men utan diagnos. Efter ytterligare undersökningar fick han till slut sin diagnos år 2003. Sedan väntade några år med mycket trötthet och surrande ben som gjorde det svårt att gå. Men idag har symtomen nästan försvunnit, förutom fatigue och litet surr i armar och ben. Benen blev efterhand rörligare och Bo insåg att han faktiskt kunde springa och då skulle han självklart också göra det. – Tidigare när jag såg andra pappor spela fotboll med sina barn tänkte jag att det där kommer jag aldrig att kunna göra. Surret i benen påverkade balansen och jag har i stort sett fått lära mig att gå och efter hand springa igen. Att ens våga försöka springa krävde lång tid och en mjuk gräsmatta. Sätt upp mål på vägen Det var i mars för två år sedan som han tog de första seriösa löpstegen. – Min första runda var 1,3 km och tog 15 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar