Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

onsdag, september 14, 2016

Boken



Jag har nu plockat bort Att ta Åran i egna händer från bloggen.
Jag planerar att ge ut boken för egna medel. Den kommer att vara i omarbetad form och kommer förmodligen att heta 300 år med kronisk sjukdom. - erfarenheter och vändpunkter.

Tack ni som har stöttat mig och fått mig till detta initiativ. Jag hoppas jag lyckas fullfölja det och att ni inte skall bli besvikna..

I sommar var jag på en skrivarkurs på Svalövs Folkhögskola i Skåne- Att skriva en fackbok. Nedanstående skrev jag som en övning.
Vår uppgift var att skriva om upplevelse.

Upplevelse

Först förflyttades jag till tiden, när jag läste Kalle Anka som barn. En berättelse handlade om att vid stället där regnbågen går ner så hittar man en skatt. Problemet var att när Kalle förflyttade sig flyttade också stället där regnbågen gick ned. Så kände jag först när jag försökte komma nära ett vindkraftverk. Därborta tycktes det vara ganska nära, men när jag kom närmare låg det på ett annat ställe än vad jag tyckt från början. Så småningom lyckades jag komma nära.
För några år sedan blev ett kraftigt motstånd mot ett planerat vindkraftsverk i Arvika.
Argumenten var att det skulle vara kraftigt förfulande, och de roterande, bullrande vingarna skulle orsaka djur och människor stora problem.
Vindkraftverken på slättlandet i Skåne kan vara ganska vackra. Jag såg en gammal väderkvarn och ett par vindkraftverk i samma blickfång. När jag kom på cirka 350 meters avstånd från de snurrande rotorbladen urskiljde jag ljudet tydligt och ju närmare man kom hördes det alltmer. Ljudet påminde om vissa blåsljud på hjärtat. När det blåste mer hördes också mer. På sexhundra meters håll var det svårt att urskilja ljudet. Jag är tveksam om detta skulle störa personer på en kilometers håll. Att bo några hundra meter från en väg är mer störande. Kan vingarnas repetiva ljud vara en extra faktor som ökar eventuellt obehag

På åkrarna fanns en hel del fåglar. Några glador patrullerade av området. De verkade inte speciellt störda av av de 75 meter höga tornen och ljudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar