Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

lördag, oktober 15, 2016

Rökning en riskfaktor för mer än... ... ... och även snus har faror


Läser idag om snus och dess risker i fråga om prostatacancer. Både rökning och snus ökar risken för att man skall dö av prostatacancer. Att snus inte är riskfritt visste man förrut. Så vitt jag vet finns inte så mycket om snus och MS.

Rökning är klart kopplat till ledgångsreumatism- både för risk att utveckla och det gör att man får allvarligare former samt om man fortsätter röka halveras medicinernas positiva effekt. Om detta kan man höra i ett föredrag av Lars Klarskog på youtube. Antalet med den form av reumatoid artrit där man har antikroppar mot citrullinerade proteiner ( 70 procent av alla) skulle minskas med en tredjedel om rökning inte fanns överhuvudtaget, vidare lönar det sig att sluta röka speciellt om man vill ha god effekt av medicineringen.

Sen har vi då MS. Jag skrev om det för inte så länge sedan här. Jan Hillert har varit en av dem som forskat om detta. Det ökar risken och fortsätter man röka är risken att försämras större och att det skall gå fortare.

Jag gissar att snus är ohälsosamt i samtliga dessa fall- om prostata vet man det nu.

2 kommentarer:

  1. Johan.7:03 em

    Jag har snusat från 14 års ålder.
    Jag läste någonstans Jan Hillert skrev att snus kunde ha en skyddande effekt mot ms.
    Snusning hjälpte inte mig i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Johan.11:01 fm

    Det var inte bara Jan Hillert som sa snus kan skydda mot ms.
    Jag tror inte på det som står i den här artikeln...

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22854096.ab

    SvaraRadera