Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.

Translate

lördag, december 03, 2016

Ge mig en bra titel på boken- se också enkät



Boken ” Att ta åran i egna händer” låg ute på bloggen i två år. Jag vet inte om någon/några läste den ; själv tycker jag det är ganska svårt att läsa längre epistlar på nätet. I varje fall har jag skrivit om den och tänker ge ut den oberoende om någon vill köpa och läsa den eller inte eftersom jag lagt ned så mycket arbete på den i fem års tid.

Jag tycker inte titeln är bra eftersom jag inte tycker att man skall ta allt i sina egna händer utan ta emot den kunskap och hjälp som finns i form av medicinering, rehabilitering osv, däremot kan man själv göra många saker för att försöka förbättra sin situation.

Under arbetet med boken och med bloggen har jag efterhand kommit fram till att vad som är bra för människan i allmänhet också är bra för den som har en kronisk sjukdom: äta en bra kost, röra på sig både motion och inte sitta stilla för länge, stressa ned och vårda sin sömn ( plus att njuta av livet).
Eftersom man kan leva hur bra som helst och ändå bli kronisk sjuk är en god livsstil ingen garanti men det har betydelse i många fall vilket är väldokumenterat i forskningen.

Jag har svårigheter med titeln. En titel bör säga så mycket som möjligt om boken, dra uppmärksamheten till sig ( den vill jag läsa!). Det kan vara en huvudtitel i stor stil och en undertitel som förklarar mer.

Just nu har jag titeln TREHUNDRA ÅR MED KRONISK SJUKDOM-
erfarenheter och vändpunkter

Jag tror den titeln inte är så lätt och förstå men boken inrymmer intervjuer med nio personer som sammanlagt har 300 års erfarenhet av kronisk sjukdom.

En annan titel jag funderar över är: Bli inte sjukare än det som behövs, vilket i princip är vad boken handlar om , dvs man kan göra en hel del själv för att förbättra sin situation: Att gå ned ett antal kilo kan förbättra gångförmågan högst betydligt om man är överviktig. Problemet med titeln är att den kan uppfattas anklagande-du har själv orsakat din sjukdom, du har inte gjort vad du bör osv- men som jag skrev man kan bli sjuk även om man levt hur klokt som helst. Livet har inga garantier och är absolut inte rättvist.

Jag lägger ut titlarna i en enkät där jag skulle vilja att ni röstade.


Men ge mig helst förslag på bättre titlar. Den som ger mig en bra titel skall åtminstone få boken när den kommer. Ni kan föreslå i kommentaren. Jag granskar kommentarer innan jag lägger ut dem och vill ni inte att det skall läggas ut så tar jag bort den men sparar namnförslaget. Ni kan också skriva email under adress: thisissune@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Onödigt sjuk?

    Kort och gott!

    Kramar från mig <3

    SvaraRadera
  2. Definitivt ett bra förslag. Tack Angela

    SvaraRadera