Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.

Translate

onsdag, december 28, 2016

Utvärdering av hälsan årsskiftet 2016/17 och ett Gott Nytt år 2017



Det har gått ytterligare ett år. Min hälsa är stabil.

Kondition är bra. Jag går promenader om en till två timmar dagligen. Har inga speciella svagheter. Jag kan vid vissa aktiviteter i samband med  morgongympa och yoga märka att det varit påverkan i hö arm men det märker jag inte i vardagen.
Inga påtagliga balansproblem även om jag tar mina felsteg ibland och kan snubbla. Där har jag mycket nytta av att jag tränat balans och reflexer . I princip tror jag alla borde göra sådan träning om man har denna typ av sjukdom eller om man börjat bli äldre.

Beträffande urinfunktion har den senaste månaden tyckts bli påtagligt bättre. Jag kommer att skriva om varför senare om det håller i sig.

Hur har jag det med tänket- de kognitiva funktionerna.  Långsamt håller spanskan på att invadera mig och jag tror att jag kommer att kunna spanska ganska bra så småningom.
Att lära ett nytt språk är nog en bra aktivitet som tränar de kognitiva funktionerna men enligt Anders Hansen är fysiska aktiviteterna som jogga, gå och liknande det som skyddar allra mest mot Alzheimer och  kognitivt åldrande och det gäller skulle jag tro de kognitiva funktionerna vid MS också.Det finns en artikel och intervju med psykiatern Anders Hansson i SVD "Din livsstil styr hur din hjärna utveckas" om detta som är intressant att läsa och som man kan lära sig mycket av. Jag skulle vilja lägga till delvis i från egen erfarenhet att den som inte klarar aktivitet för att svettas rejält ändå har stor nytta av regelbunden aktivitet utifrån sina egna möjligheter och förmågor. GOTT NYTT ÅR!

3 kommentarer:

  1. Anonym5:42 em

    Skönt att höra att du mår så bra!!

    Gott nytt!
    Patrizia

    SvaraRadera
  2. Hej Sune--Nice to hear that you are doing well--best of luck with Spanish. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Michael. Gott Nytt År till dig också. Har Du någon ny bok på gång? Hälsningar till Dig och Din familj/ Sune

      Radera