Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.

Translate

onsdag, mars 15, 2017

Ett framtida allt större hälsoproblem

För ett par år sedan skrev jag om de kanske mest försummade MS symtomen- troligt är att i vår tid då man skall vara så effektiv och tillgänglig som möjligt är samma symtom det som drabbar ett flertal av oss alla -frisk som sjuk. Nyligen fick jag ett e-mail från en person som läst min artikel ( på engelska: av någon anledning är det fler amerikaner än svenskar som läser min blogg numera) och tyckte att jag skulle länka till sajten the Sleep Judge  Health benefits of sleeping vilket jag härmed gör, Sleep judge, eftersom jag tycker att de tips och kanske framförallt de fördelar med en god sömn som berättas där är väl värda att föras vidare.

Jag håller på att slutföra boken Att ta åran i egen hand ( som kommer att heta  något helt annat) och i samband med det har jag tittat en del på hur brist på sömn kan påverka hälsan både för den  friske och sjuke. Det finns en del att göra åt sömnen utan att ta till sömnmedel. Det kanske allra viktigaste för många är koffeinet. För mig blir min sömn oftast störd om jag dricker kaffe med koffein. För min del gäller det hela dygnet. Andra klarar det med att låta bli dricka på kvällen. Åter andra kan dricka det när som helst. När jag var ung spelade det här ingen roll, sedan gick det bra om jag spolade koffeinet på  kvällen och nu helst inget hela veckan. I Spanien går det här jättebra, mycket sällsynt om något kafé inte har koffeinfritt kaffe men i Sverige är det nästan hopplöst.

Kom ihåg vårda din sömn.
Den här vackra glasverandan i Madrid skulle man sitta och dricka kaffe på- men den kanske var ännu finare att se utifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar