Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.

Translate

söndag, maj 21, 2017

YOGAJYMPA



Jag försöker varje morgon göra ett antal gymparörelser som är yogainspirerade. Programmet går att göra på mellan 20 minuter till cirka en timma. Försöker att gå igenom hela kroppen och hålla den rörlig och smärtfri. Målet är träna upp styrka, smidighet, balans, minska risken för fall och skada.Viktigt tror jag är att träningen är individuell, att man tränar utifrån sin förmåga. 'Vi har olika utgångspunkter. Vissa saker kan jag göra och andra går inte alls.



För att uppnå exempelvis balans gör jag rörelser som jag inte klarar så bra, men syftet med träningen är att försöka förbättra och klara en sak bättre. Det man redan klarar av behöver man ju egentligen inte träna. Första rörelsen är just en sådan rörelse. Jag försöker att stå på ett ben medan jag håller upp händerna och försöker att spela på en låtsasflöjt. Jag har hållit på med övningen länge men blir inte mycket bättre. Jag klarar att göra rörelsen ungefär lika länge nu som då jag började. Jag svajar och försöker bevara balansen och det är just det som jag tror är bra. Jag tränar in att undvika falla, tränar in att snabbt kompensera en tendens att falla åt ett håll, tränar in snabba avvärjningsrörelser och reflexer.


Jag har märkt att jag blivit ganska bra på att reagera snabbt då jag till exempel snubblar, vilket jag gör relativt ofta. Att övningen i sig inte gör mig till en trapetskonstnär spelar ingen roll men den gör att jag klarar vardagen. Här är en bild på rörelsen som jag inleder dagen med. Vanligen gör jag rörelsen en gång med stående på vänster ben och en gång på höger.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Därefter gör jag följande sträckövningar i liggande. 
Jag sträcker ut en arm och motsatt ben så långt som möjligt. Man får inte heller glömma att sträcka huvudet uppåt.  
I nästa moment ligger jag på rygg och nu böjer jag i ett knä och vrider så långt som möjligt åt motsatta sidan helst till man når underlaget. Höften lyfter på underlaget men axlarna skall båda finnas kvar mot underlaget. Detta för att få maximal vridning i bålen. Dessa rörelser går sammanlagt på cirka en minut eller hur länge man nu vill behålla vridningen.

Jag tror detta bevarar rörligheten i rygg, armar och motverkar krökningar i rygg.


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar