Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.

Translate

lördag, juni 03, 2017

Mer yogajympa- om nyttan av stretchning - även passiv stretchning

Övningarna vaggning ( blå bakgrund) den där man tar tag i vristerna och sträcker ut benen( gul bakgrund) är töjningar. Detta ökar smidigheten men kan sannolikt ha andra effekter också. I TV programmet Medicin med Mosley ( Detta avsnitt) 24,5 minuter in i programmet kan man se effekterna av att bli stretchad av andra. Detta kan vara bra om man exempelvis inte klarar att träna så mycket själv. Till exempel kan blodsockret gå ned med 23 procent,. Pulsen ökade med 17 procent då man stretchades av någon annan, och energiförbrukningen var hela 126 procent högre. Man förbrukade cirka 100 kalorier för varje timme man stretchades. Forskaren Ian Lahart Wolverhamton bakom detta försök förklarade det med att vid aktiv träning-stretchning tas glukos upp i musklerna och något liknande sker också vid passiv stretchning, de transportörer ( molekyler som transporterar glukos in i muskelcellerna) aktiveras av stretchningen och gör så att glukos transporteras in i muskelcellerna och förbränns där varigenom blodsockret sänks. Speciellt de som inte klarar träning själv är detta bra för.




Följande övningar lärde jag mig när jag hade ont i knän. De var mycket effektiva för att stärka de muskler som stabiliserar knän och ledde så småningom till att jag blev mycket bra i mina knän. Numera gör jag 10 övningar av varje.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar