Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, april 15, 2014

Överdödlighet hos kvinnor som inte solar

En svensk studie följde 29 000 kvinnor under 20 år. Man fick svara på fyra frågor d. :
  1. om de solar på sommaren,
  2.  på solarium, 
  3. under vintersemestern 
  4. om de åker söderut för att sola
De som svarade nej på alla frågorna hade en överdödlighet under perioden.
Varför säger inte studien men man ställer givetvis frågan om det är D vitamin
eller är det en aktivering av melatonin systemet som sker vid solbestrålning
eller ngn tredje faktor

I varje fall gör man nu en rekommendation att man bör sola en kort stund mitt på dagen eftersom solen då står högt på himlen. Faller strålarna snett  mot huden, blir det mindre energi per hudyta, och detta är i nordliga länder inte tillräcklig energi för att bilda D-vitamin. Jag läste i en kommentar att det inte fanns något bakom detta, men vem som helst som ritar upp hur det sker finner att bestrålningen per yta blir mindre om strålarna kommer in snett. Dels färdas strålarna genom längre del av atmosfären men det blir också mindre strålning per hudyta.


Källa DN
Länk SR

5 kommentarer:

  1. Gunnar10:09 fm

    "Jag läste i en kommentar att det inte fanns något bakom detta". Den kommentaren hade nog lite fel:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2839537

    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunnar, Jag tror jag läste samma kommentar.
      Sune

      Radera
  2. Buster.11:05 fm

    Det här är inslaget från Sveriges radio....

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5831839&playaudio=4913714

    SvaraRadera
  3. Buster.7:29 fm

    Hej Sune.

    Den här artikeln från illvet.se 2010 läste jag igen.
    med veckans TV inslag om solandet på luncherna får mig fundera på artikeln.
    Hela artikeln finns på länk under bilden.
    Frågan är..
    - har du stött på teorin på något annat ställe?

    http://www.youtube.com/watch?v=5wpANmTM1qc

    SvaraRadera