Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

tisdag, november 03, 2015

Rehabilitering och träning kan förändra ditt liv

I neuroförbundets senaste två nummer av medlemstidningen Reflex har man skrivit om rehabilitering och träning. Benny Johansson som har MS har sekundär progressiv MS. För ett år sedan kunde han inte gå mer än ett par meter och satt i praktiken i rullstol på dagarna. Han tränade inte fysiskt och  hade dålig ork att röra sig. Han fick emellertid komma till Vintersol på Teneriffa och det blev en vändpunkt. Det blev vägledd intensiv träning i några veckor med  resultat över förväntan. 

Undertecknad var  på Vintersol 2004 och det blev också en sorts vändpunkt. Jag har nog " tränat" hela tiden men det var kanske mest en lågintensiv träning. Jag hade  minimalt kunnat gå cirka 200 meter men hade då jag kom till Vintersol var förmågan att gå cirka en kilometer efter vilket jag fick droppfot och samtidigt blev jag så utmattad  ( fatigue) att jag inte orkade göra något mer den dagen- det blev mycket vila i liggande och i stol. Mitt medvetande var inte heller helt klart- det var en så kallad  hjärndimma- hjärnsmog. Jag beskrev det som att jag    till  nästan 80 procent var sovande eller att jag var berusad utan att det på något sätt fanns något skönt i denna berusning. Rent ut sagt var det j-vligt. Ändå syntes det  inte på mig. Kanske vinglade jag lite grann. Jag hade det senaste skovet  i början av2002- kanske  har jag haft några senare som jag knappt anat men jag tror inte det. ( Under de senaste två åren då hade jag haft skov cirka var fjärde månad). Min neurolog var inne på att jag kanske har en sekundär progressiv MS men under senaste årliga besöken har vi nog varit eniga om att jag har en ganska godartad MS. OK- det blev en lång inledning till vad Vintersol innebar för mig.

Man kan säga att Vintersol var där jag lärde mig att vila. När jag tränade med sjukgymnast och med arbetsterapeut var de mycket noga med att man kände efter om man blev trött och om man mådde bra. De var också noga med att man skulle vila  innan man blev trött. Det fick till följd att jag nu kunde träna  under vistelsen på Vintersol 4-5 timmar per dag. Jag började vila under mina promenader och det visade sig att jag på det sättet kunde gå flera kilometer utan att få droppfot och jag blev heller inte totalt utmattad efteråt utan tvärtom ganska  fysiskt pigg. Kort sagt var träning med hjälp av MS kunnig personal lärorikt. Jag instämmer helt med Benny Johansson i att vid träningen  vid kroniska sjukdomar som MS, Parkinson  och reumatiska sjukdomar blir mycket bättre med vägledning. Ibland kan man utan det i stället träna så att man får skador. En felaktig träning ledde till att jag en lång period hade besvärliga knäbesvär. Idag innebär detta att jag har begränsad förmåga att jogga i perioder.

Benny Johanssons utveckling med träning har lett till att han idag kan gå en sträcka som är fem kilometer lång!!!  Den träning han bedrivit är egenträning på rehabanläggningen Hälsans Hus i Dals ED med fysioterapeut som vägledare. I april i år beslöt Västra Götalandsregionen att patienterna som bedrev egenträning på rehabanläggningarna i stort inte fick göra detta längre utan hänvisades till allmänna gym. För Benny kändes inte detta okay. Hans träning är helt annorlunda än  den som vanligen bedrivs på allmänna gym med andra vikter och utan möjlighet att få råd att kunnig fysioterapeut. Dessutom finns ofta inte lämplig apparatur för rehabiliteringsträning. Han beslöt sig för att kontakta media  om situationen och använde även Twitter och Facebook.  Det ledde till att politiker och tjänstemän tänkte om. Dock skall varje  enhetschef avgöra  om de vill tillämpa detta.

Egenträningen är oerhört viktigt tycker jag. Man kan få instruktionerna av specialisterna inom området men träningen får man stå för själv. Därför gäller det att se till att det finns tid och möjlighet att göra det. Jag bor på vischan och att åka in till närmaste  träningslokal regelbundet är orimligt. Även om man bor nära ett center är det nog klokt att försöka bedriva en del träning hemma. Nyligen hade jag en länk till egenträning om man är handikappad från  magasinsprogrammet  Gokväll. Jag tyckte det var bra eftersom det även inkluderade träning som gav en bättre kondition även om man har svårt att gå.   Med hjälp av en sjukgymnast kan man säkert forma ett bra självtränings program som är skräddarsytt för var och en.

Benny Johansson berättelse och historia är också en bra illustration till fallet från Bart's blog ( Multiple Sclerosis Research Blog) där en person med sekundär MS med påtagliga handikapp genom  träning och  dietförändring blev avsevärt bättre.

Benny Johansson lär oss två saker:
  1. Ta strid för din rätt
  2. Träningen kan förändra ditt liv

En speciell form av träning är ridterapi. Det står om detta också i Reflex senaste två nummer. Man har också tidigare skrivit om detta. Fysioterapeuten Margareta Håkansson forskar om detta. Jag skall inte närmare gå in på vad hon säger, men det handlar bl a om att ridningen främjar rörelser som  starkt påminner om ´när människor går, om  avslappnings förmåga och stressreduktion. Två av personerna i år bok Att ta åran i egna händer sett ridningen som en viktig del av deras rehabilitering.

 Karin Glasby sa följande: Efter att ha läst boken Multiple Sclerosis. A Self Help Guide to Management. kände jag det som att jag fått ett halmstrå och lade om min kost helt. Undvek äta mättat fett och rött kött. Nu blev det i stället frukt, grönsaker och fisk. Efter kanske något år började jag långsamt känna mig bättre och jag funderade på att rida igen. Jag kunde visserligen inte gå mer än kortare sträckor men det kunde ju hästen. Så jag kravlade upp på Marscha min älsklingshäst och det gick fint. Jag började rida nästan varje dag.
Efter några års långsamt tillfrisknande började jag jobba igen.
 
Per Bergman som också har MS sa följande om när vändpunkten i sjukdomsförloppet kom för hans del:
Den kom då jag började att rida. Helt klart. Den kom ganska snabbt. Det är olika saker som har haft betydelse. Jag hade fysioterapeuten ( sjukgymnasten) som lärde mig rida. Hon har numera gått i pension. Och jag har en fysioterapeut nu som definitivt också har en viktig roll. Det skall hon ha heder för.
 
Från att ha varit något man som MS patient skall undvika har träning blivit mycket viktigt för att må bättre och också fungera bättre. Men det är viktigt att ta råd av specialisterna för att uppnå bästa resultat. Jag gör bl a regelbundet yoga. Det här är en balansträning jag gjort nästan varje dag sedan 2008 då jag gick min första yoga kurs för de som inte kan stå på händerna.  
 
"spela flöjt"


 
 Yoga handlar inte om att göra plågsamma eller svåra fakirövningar. Så här sa yogaläraren Kaj då han intervjuades i boken Att ta åran i egna händer:
 Många av de komplicerade ställningar man kan se folk göra är inte yoga utan snarare fakirkonst säger Kaj. Att kunna behärska kroppen är dock viktigt. Musklernas avslappning och den psykiska avspänningen är intimt förbundna med varandra. Innan man lärt sig att slappna av är man inte mottaglig den psykiska kraften. Det är en träningssak att vara mottaglig för den psykiska kraften. Regelbunden träning med yoga dagligen ger resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar