Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, maj 02, 2020

Träning mot inkontinens och urinläckare.

Det är nu ett antal år sedan jag opererades för prostatacancer.  Efteråt har det varit en del problem med urinläckage och jag har fått använda droppskydd. 
Jag har tränat relativt flitigt med att försöka stärka den muskel i bäckenbotten som är den som hindrar urinen från att flöda men haft en begränsad effekt.

Har nu emellertid laddat hem en app i mobilen som heter Tät III och använt den i en och en halv månad nu. Det verkar faktiskt fungera ty jag har blivit bättre. Läs om appen på Tät nu

Inkontinens och urinläckage kan förekomma i flera sammanhang och det finns bl annat vid MS. Själv hade jag trängningar och ofta mycket brått att komma till toa. Detta blev mycket bättre efter operationen,

Det finns en app även för kvinnor med urininkontinens och läckage. Den heter Tät (R). Läs om en studie med denna app här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar