Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, augusti 15, 2022

Mitt första inlägg se nedan.

 Så såg första  inlägget ut på vad jag då kallade min MS blogg. Sedan har det blivit 1000 tals inlägg och jag tycker att den är helt oöverskådlig men jag låter den ligga kvar.  Hur jag skall hantera mitt skrivande fortsättningsvis får hänga i luften tills vidare. Jag hade tänkt gå igenom allt men systemet verkar inte vara upplagt så att det är enkelt att göra det. Kan konstatera att jag mår bättre psykiskt och fysiskt än  jag gjorde då 2005 då inlägget skrev trots att jag är 17 år äldre och dessutom haft prostatacancer (el har- man blir ju aldrig friskförklarad från denna typ av cancer). Skulle vara intressant att veta vad som gör att jag mår såpass bra av min MS. Tror det är en kombinationa av allt:  kost, fysisk träning, yoga, avkoppling från stress ( är ju pensionär) d-vitamin, sol. Medicinering med statin.  Jag tror också jag har mycket att tacka min långtidsbehandling med högdos kortison ( egentligen var det inte så lång tid cirka 5 veckor) för. Detta gjorde att min fatigue försvann och att jag blev fysiskt mycket bättre,  mitt periodvis släpande ben försvann. Så här nu i efterhand tror jag att behandlingen med kortison i hög dos lång tid  tog bort inflammationen i hjärnan. Redan 2003  började jag med statin och ganska snart efter det fick jag tillbaka full rörlighet i höger arm, något som då funnits i 17 månader. Statinerna har ju en antiinlammatorisk verkan och gavs då till en  del MS patienter. Tyvärr har det inte varit lönsamt att fortsätta med forskning om statiner och MS då patentet gått ut.  Sedan har kost och det övriga  hjälpt till att hålla det borta. Det är spekulationer men så tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar