Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, mars 18, 2008

Om stamcellstransplantation i Kina

Jag har tagit del av en video om stamcellstransplantation i Kina. Transplantationen är utförd i juni förra året . Vad som är unikt är att den unge person Mikey Riley, som genomgått transplantation, har fört blogganteckningar mycket regelbundet sedan transplantationen. Det finns alltså en möjlighet att följa och se hur det gått.Det finns dessutom uppföljningsvideo.

Om man tittar på hur autologa stamcellstransplantationer beskrivs i läkartidningen av Jan Fagius och Gunnar Öberg i den här artikeln, provar man olika förfaringsätt, varav det vanligaste är att man gör en stamcellsmobilisering med cyklofosfamid och en granulocytkolonistimulerande faktor ( granulocyt= en form av vita blodkroppar). Stamcellsmobilisering innebär att man försöker mobilisera stamceller från benmärgen till det perifera blodet, så att man kan få fram stamcellerna via blodkärlen.

Efter att man tagit fram stamcellerna ges konditioneringsbehandling med olika kemoterapeutika (BEAM). BEAM-behandlingen innebär att hela benmärgen slås ut, något som kallas myeloablativ behandling, vilket bara betyder att man tar bort benmärgen. Det finns andra som menar att endast partiellt borttagande behövs och föreslår bl a alemtuzumab och cyklofosfamid

När man gjort benmärgsbortagning, myeloablation tillförs åter stamcellerna via perifera blodbanan.

Under den här perioden innan immunförsvaret återhämtar sig så är man mycket känslig för bland annat inflammationer och måste skyddas.


De frågor jag skulle vilja få svar på är: Gjorde man någon form av ablativ behandling av benmärgen och immunsystemet. Som jag ser det är det en förutsättning för att man skall få någon effekt av en stamcellstransplantation. Annars finns ju det gamla immunsystemet kvar.

Behandlades patienten med något cytostatikum för att göra detta helt eller partiellt. Eller behandlades han med strålning för att slå ut benmärgen? Blev han infektionskänsligare under en period och skyddades han på något sätt. ( isolering från andra).


På den här bloggsidan kan man läsa om när stamcellerna tas ut från bäckenbenet, som jag förstår (rättare sagt man tar ut benmärg- och sedan försöker man filtrera fram stamceller. Det rör sig alltså om en autolog stamcellstransplantation.) En annan teknik tycks det, vad jag förstår för att få fram stamcellerna. Vanligast i väst är stamcellsmobilisering. Patienten fick en injektion som syftade till stamcellmobilisering dagen innan man tog ut benmärgen. Man behövde alltså mobilisera dem även om man inte tog dem från perifera blodet.

Nästa steg i behandlingen. Hur behandlade man benmärgsbortagningen?Fick patienten strålning eller cytostatika? Någon dag efter det här tror patienten att han fick injicerat stamceller från navelsträngsblod. ”If I am correct, and i am 85% sure. I was injected with umbilical cord stem cells”. Han skriver att det sprutades in i ryggmärgskanalen. Jag kan inte finna att man innan denna behandling har behandlat immunsystemet och benmärgen för att slå ut det gamla. Det finns en tveksamhet här att patienten inte förstått vad man gjort. I varje fall blev det ingen isolering för att skydda mot infektioner. Efter detta behandlades patienten med tillväxtfaktor som infunderades( tillfördes intravenöst).

Hittills har ingen utslagning av gamla immunförsvaret gjorts. Det har inte gjorts något försök att ta bort hjälpar-T-celler.

En vecka senare får patienten sina stamceller också detta via en spinal injektion. ”Today, the purified stem cells were re-introduced into my body, via spinal cord injection.” Det har inte föregåtts av något borttagande av det gamla immunsystemet eller av hjälpar-T-lymfocyter enligt vad jag kan se. Patienten har hela tiden umgåtts med andra som vanligt och inte skyddats mot infektioner.

Några dagar senare får han stamceller igen intravenöst denna gång. Ytterligare en gång får han stamcellsbehandling. Efter cirka en månad är han hemma igen. Jag kan inte förstå av vad han skriver att man gjort någon hel eller partiell stamcellsablation.

Så hur går det för honom? Jag skall försöka ta reda på det genom att läsa mer i hans blogg. Av kommentarerna på YouTube tycks han ha Tysabri på gång.Men det finns en tveksamhet om man inte försökt ta bort "det sjuka" immunsystemet.

Om jag inte skulle återkomma om det här, så finns det en blogg med många anteckningar. Patienten har hela tiden umgåtts med andra som vanligt och inte skyddats mot infektioner.

Några dagar senare får han stamceller igen intravenöst denna gång. Ytterligare en gång får han stamcellsbehandling. Efter cirka en månad är han hemma igen. Jag kan inte förstå av vad han skriver att man gjort någon hel eller partiell stamcellsablation.

Så hur går det för honom? Jag skall försöka ta reda på det genom att läsa mer i hans blogg. Av kommentarerna på YouTube tycks han ha Tysabri på gång.

Om jag inte skulle återkomma om det här, så finns det en blogg med många anteckningar.

3 kommentarer:

  1. Anonym10:39 fm

    Hej Sune
    Nu tänkar jag att åka till Kina och betala 46,000 dollar och bota Min ms eller dö trots att jag är ny dignoserat och mår bra och kan springa en mil och tränar bra . jag har deperassion. många gångar återvändar jag till din sida om dagen. Det är mycket intressant sida det tycker jag.Jag vill inte åka till kina just nu men när jag har ont, tänkar jag så. jag undrar om hur man kan åka till kina och vilken adress ska man vända till.

    hälsningar/BAWA

    SvaraRadera
  2. Hej Bawa,
    När jag läser vidare på Mikey Rileys blogg, förefaller inte hans blodstamcellstransplantation vara så lyckad. Det förefaller som han fått nya lesioner och just nu har han fått ett skov. Det är väldigt bra att han lagt upp den här uppföljningen. Jag är inte alls säker på att det här är seriös behandling bland annat på grund av att man, vad jag förstår, inte tagit bort det gamla sjuka immunförsvaret.(benmärgsablation) Jag tror man skall vända sig till sin MS mottagning och diskutera sådana saker.

    Jag är, som du vet, ganska hoppfull inför framtiden, men när man är deprimerad kan det vara svårt att känna hopp. Det finns bra behandling för både depression och smärta. och det finns ju nu också numera behandlingar mot sjukdomen MS medan det för drygt 15 år sedan inte fanns en enda bromsmedicin. När jag nu ser på Tysabris utveckling från tidiga studier till nu, så är jag alldeles övertygad om att det inom några år kommer att finnas väldigt bra mediciner.
    Ibland behöver man hjälp för att se ljuset i framtiden. Jag vill gärna med min blogg försöka förmedla lite av detta ljuset genom information om olika saker relaterade till kroniska sjukdomar; men vad som är väldigt viktigt för alla med allvarliga sjukdomar är en personlig kontakt med läkaren, sköterskan, kuratorn eller någon annan vårdgivare.
    Med vänliga hälsningar
    sune

    SvaraRadera
  3. Anonym3:46 em

    Hej Sune
    hur ska man lita på de läkarna i kina. själv har skrivit till de och de kontaktade mig och de sa att det dröjer 1 månad .......sen man kan åka hem.
    men jag e ännu tveksam
    hur ska egentligen lita på de?

    Hälsningar / Nadia

    SvaraRadera