Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, mars 12, 2008

Diet

Om diet / en artikel från NYTimes finns på MSRC

Här lite av andemeningen i artikeln och mina synpunkter.

Vad du är på väg att läsa är inte ett råd om ett medicinskt behandlingsprogram, dieten som beskrivs här skadar troligen inte- förutom det att laga till en måltid kan vara en utmaning. Och enligt vittnesbörd från de som följt det är planen värd att pröva trots att vetenskapliga belägg saknas.

Dieten har inte varit undersökt med en placebokontrollerad, randomiserad klinisk studie , som är det viktigaste värderingen av en behandling. Men Ann Saywer och Judith Bachrach som skrivit boken MS recovery diet, säger at att bör inte avskräcka människor som kämpar med de handikappande symtom som denna sjukdom ger.


Den diet de rekommenderar utvecklades för några decennier sedan av Dr Swank vid Oregon Health Science University. Den innebär begränsning av mättat fett och ökar mättat fett som fisk och vegetariska fetter, något som stöds av National Multiple Sclerosis Society som del av en hälsosam kost.
År 2003 rapporterade dr Swank att bland de 144 som fått dieten 34 år tidigare hade70 patienter som följde dieten överlevde 2/3 medan 1/5 av de 74 som följde dieten dåligt överlevt.

( jag får inte riktigt ihop siffrorna eftersom rapporten avseende dieten kom omkring 1988, och då var det 34 år och 72 följde dieten bra och 72 inte bra. Det måste innebära att 2003 hade det gått ytterligare minst 10 år. Det känns inte som man gått riktigt till källorna. Men jag vet inte.)

Dr Allen Bowling neurolog och expert på nutrition vid Rocky Mountain MS Center i Colorado skrev att ingen väldesignad klinisk studie har utförts för att avgöra om minskning av dietära källor av mättat fett påverkar utkomsten i MS. Hela dietfältet t har varit ett svagt undersökt område inom MS forskningen- bevisen är lockande men inte definitiva, säger han. Att göra avsevärda förändringar i dieten skadar inte,men på samma gång är det viktig för människor med MS att använda de fördelar den konventionella medicinen erbjuder och optimera sina behandling varje dag. ( Det här kan jag skriva under på till 100% och är en del av vad jag vill framföra med denna blogg)

Författarna till boken Sawyer och Bachrach förselår ytterligare bovar inkluderande mejerivaror, gluten, ägg och jäst samt växter som heter legumes på engelska men man avser framförallt bön och ärtväxter, exempelvis sojabönan. De säger dessutom att förutom de vanligast misstänkta födoämnena kan var ock en individuellt vara känslag för olika saker. Man får prova sig fram.

George Jelineks diet i boken Taking Control of Multiple Sclerosis går i stort sett ut på att man skall minimera mättade fetter och även vara restriktiv med omega-6. Det innebär ju att han utesluter mjölkprodukter, annan föda med rikligt med mättade fetter bland annat kött från nötkreatur. Kyckling, kalkon och vilt går bra. Han menar sig vid genomgång av de 1000-tals rapporter han gått igenom inte har fått något stöd för exempelvis gluten.

Jag följer i stort George Jelineks råd men utesluter gluten för att det ger mig klåda. Och jag tycker att även mjölkprodukter förefaller göra det men inte lika säkert. Sen har jag ju under de här två åren som gått nu förbättrats men det kan ju vara för att det gått två år, men jag tror egentligen inte det, bland annat kanske för att det känns skönt på något sätt att ha en känsla av att man kan kontrollera sin MS. Men som sagts tidigare-det finns placebo.

Den andra delen av min diet är att jag tar vissa tillägg, bland annat d-vitamin, omega-3kapslar, calcium, zink samt 1 tablett multivitamin, gurkmeja och chilipeppar samt rikligt med grönsaker och frukt. Jag tar en del soja bland annat en sorts ersättning för yoghurt. Av ägg använder jag bara äggvitan, på grund av att gulan innehåller rikligt med mättade fetter. Använder inga margariner eller liknande. Numera tycker jag min kost är väldigt enkel och lätt. Men min omgivning tycker inte alltid det.

Pga urinvägsbesvär dricker jag cranberry juice/ tranbärsjuice. Det innehåller ett ämne som gör att bakterierna inte fastnar lika lätt på urinblåsans väggar. För att magen skall fungera använder jag krossade linfrön, då får man dessutom i sig omega-3. (osäker hur mycket man tar upp av detta. Men det har varit utmärkt för min tarmfunktion som numera är som en klocka. Jag har även märkt att Finax glutenfria müsli faktiskt också verkar bra som så kallat bulkmedel, ger avföringen en fast konsistens.

Den enda medicin jag har är statin som jag ursprungligen fick för att mina blodfetter var i överkant.

Jag avstår inte från mediciner utan orsaken att jag inte tar bromsmediciner är att jag inte tålde dem. Jag ser fram emot att det skall komma ett medel som jag tål bra och är väl utprövat.

Lite mer en vanligt kostar dieten, speciellt tilläggen och det glutenfria brödet plus att man kanske ibland vill prova lite exklusivare varianter för att förgylla vardagen .

Ann Saywer säger enligt artikeln: ”Det hela är enkelt det kostar ingenting och ingen gör pengar på det. Vi säger inte att dieten är en kur men det är ett sätt att kontrollera symtomen. Att gå omkring och hålla utkik på vad du äter är mycket bättre än att sitta i en rullstol.

( Låter kanske lite drastiskt men det är ju vad man hoppas att dieten skall göra och man vill ju tro det. Men det kan vara helt fel och man skall inte utlova några gröna skogar. Vi vet alla hur olika MS kan vara för olika människor och hur olika den kan utvecklas. Men förhoppningsvis är dieten en metod att hålla sjukdomen på mattan. Det finns i alla fall ingen forskning, som säger att det inte är så ,vilket ibland hävdas. Men märk väl, så säger inte de experter här som tillfrågats. De säger att det finns inte några säkra studier gjorda.)

Innan Judith Bachrach, började med dieten kunde hon inte ens använda rullstol, därför att hennes övre kropphalva hade blivit för svag för att klara av den. Hon var 35 när hon fick veta att hon hade MS och vid 49 var hon i stort sett sängliggande.2006 träffade hon Sawyer och beslöt prova den diet hon föreslog. Efter en vecka på denna diet började jag få känsel i tårna, skrev hon. Efter omkring 6 veckor fick jag också tilltagande förbättring i uthållighet och muskler. Jag kunde till och med gå till ett litet vattenfall på min mark, bära lite brasved och tömma askhinken, göra spagettisås, stanna uppe och välkomna min man då han kom hem från en resa- allt på en dag och jag kände mig fortfarande bra. Det är inget tvivel om att på den här dieten har mina goda dagar definitivt blivit bättre. Jag fortsätter att få nya känselfenomen, förbättrad rörlighet, styrka och uthållighet varje månadl

Hennes är en av nära ett dussin framgångshistorier som berättas i boken. Åtskilliga andra patienter rapporterar att de förblev bra så länge de höll dieten, men fick skov när de blev vårdslösa med maten, bara för att förbättras då de gick tillbaka till dieten. Varför undrar du har inte alla med MS den här dieten? Svaret ligger delvis i den komplexa naturen hos sjukdomen.

MS är en högst varierande autoimmun sjukdom som i de flertalet fall går med skov, och däremellan kan man förbättras och bli bra. Därför är det svårt att veta om en förbättring kommer efter medicin eller en dietförändring.

Patricia O’Looney,vicechef för biomedicinsk forskning vid Multiple Sclerosis Society, sa i in intervju. Det finns en stark placeboeffekt vid MS. Varje förändring en person gör- diet eller något annat- gör att de tenderar att kännasig bättre därför att de har gjort något. Att äta mindre mättat fett är bra för oss alla. Men vi föreslår aldrig att man skall ändra sin diet i stället för den rekommenderade mediciner..

Sen kommer man till ett uttalande i artikeln som inte är varför jag står på diet. ”Teorin bakom förbättringsdieten är att hos mottagliga personer kan äggvite ämnen som brutits ned ofullständigt ge upphov till allergiliknande reaktioner, so ger upphov till att antikroppar tar miste på myelinet i stället för ett främmande protein. Dessa antikroppar kan ta sig in i hjärnan och angripa myelinskidan, bryta transporten av nervsignaler och skada nerver. Författarna förslåt att man skall identifiera bovarna i dieten för att tysta immunförsvaret.”

Jag minskar på mättat fett dels på grund av att cellmembranen byggs upp av fetter och dessa får en bättre kvalitet, blir smidigare och man får tillräckligt med essentiella fettsyror typ omega 3
Jag undviker mättade fetter och minskar på omega 6 på grund av att detta kan påverka cytokinerna i immunförsvaret. Omega-3 gör att de inflammationshämmande cytokinerna stimuleras och omega-6 gör att de inflammationfrämjande cytokinerna stimuleras.
D-vitamin är viktigt för att det finns tilltagande forskning som stöder att det finns brist på detta i nordliga solfattiga länder och att det kan ha betydelse för vissa sjukdomar.
Jag tycker också att det finns ett stöd för dieten i att den rekommenderas vid andra autoimmuna sjukdomar och där har man visat att den har effekt, exempelvis reumatoid artrit.
Sen kan det givetvis vara så att sjukdomen MS kan utvecklas som ovan, men det finns många teorier om det. Vad beträffar coeliaci tycks det emellertid bero på någon sådan kostmekanism.

Det finns åtskilliga problem då man skall testa denna eller andra dieter vetenskapligt säger Rosalind Kalb vid MS society. Studierna måste vara långvariga och under en utsträckt period måste människor följa en exakt diet och det måste jämföras med människor med vanliga dieter. (Detta är väl kanske inte så svårt tycker jag. Men att kunna göra detta blint och kontrollera placeboeffekten måste vara omöjligt)

Att dokumentera att man håller sig till en strikt diet är en utmaning i sig. Och eftersom det finns individuell känslighet finns det alltför många variabler att det är svårt att veta vad man skall ta bort. Det är en sak att undersöka en sak som omega 3 och d-vitamin men svårare att testa en diet med många komponenter. Håller med om detta. Men det vore ju bra om man verkligen testade detta. Swanks diet är ju långtgående avseende mättade och omättade fetter men detta skulle ju i och för sig inte vara svårt att dokumentera. Jag tror att det kommer resultat från en studie i år. Dessutom tror jag det kommer också en studie om Best Bet Diet.

Kalb säger:” Hittills har forskarna inte varit intresserade av att ta sig an detta. Mediciner tyckt lova mer.” Det här attityden hos forskarna är jag ganska kritisk mot och kanske att den finns hos Multiple Sclerosis Society. De borde väl om någon uppmuntra bristande forskning.




8 kommentarer:

  1. Anonym5:11 fm

    Jag vet inte så mycket om Swank men vad han predikar verkar ju bara vara ett specialfall av den så kallade paleolitiska dieten:

    http://paleodiet.nu/

    Paleodiet är min religion (är dock slarvig med den). Det hela går ju ut på att vad som är bäst att äta för människan är vad vi har ätit i tiotusentals år. Då faller ju mjölkprodukter bort t ex (det kommer från tamboskap och det har inte människan haft så länge).

    För mig känns det mycket lättare och mer logiskt tillfredsställande att följa en sån "diet". Jag slipper fundera på "är det här mättat fett eller omättat eller fleromättat eller hur var det nu..?" Jag är fri från MS-skov just nu, fast det bevisar väl i stort sett ingenting :) (Precis som de anekdoter Swank drar upp i boken inte har så mycket bevisvärde.)


    PS. Nu när jag funnit min religion är jag nästan förbannad på den som hittade på Matpyramiden som jag fick lära mig i skolan. I basen på pyramiden fanns bröd och fibrer och allt möjligt förädlat skräp. Kött och fisk skulle såklart ha varit i basen. DS.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag började med stenåldersdiet men tyckte att det här med mättade fetter sa mig mer. Det innebar i stort sett att jag slutade med äggulan varje dag samt kött från tama nötkreatur i tillägg till stenåldersdieten. Men jag äter bland annat sojaprodukter och glutenfritt bröd.

    Jag menar nog att Swanks rapport publicerad i Lancet nångång på 80-talet innehåller en del belägg för att dieten kan vara verksam. Den är visserligen inte en placebo konrollerad, randomiserad , dubbelblind studie men jag tycker ändå att med den långa tiden (34 (år), det relativt stora materialet 144 patienter) samt de ändå imponerande siffrorna hos gruppen som följt dieten- motsvarande 1 skov vart 19:e år, och som om man accepterar jämförelsen mellan good dieters och bad dieters utgör en chans på 10 000 att det är en slump, om man räknar statistiskt på det. ( finns i Jelineks bok)- jag tycker ändå att detta är ett ganska starkt vetenskapligt belägg starkare än en fas II men inte en fas III undersökning. Även om man räknar in bad dieters blir det faktiskt ett gott resultat. Jag tror för övrigt inte att det går att utföra en sådan studie som ovan. (placebokontrollerad).

    Från Jelineks bok; min översättning
    Professor Swanks studie om mättade fetter.
    I en extraordinär undersökning som påbörjades 1949 rekryterade han 150 patienter i sin studie av diet med lågt innehåll av mättade fetter. 10. Han följde dem sedan med mycket noggrann undersökning och dokumenterade deras fettkonsumtion i dieten i 34 år! Det fanns ingen kontrollgrupp som hade normal diet; emellertid har man data från skovfrekvensen vid MS ifrån många andra fall. Och många patienter kunde inte hålla fast vid dieten, vilket tillät jämförelse mellan de som gjorde det och de som inte gjorde det. Undersökningen fick bidrag från MS Society of Canada, the Montreal Neurological Institute, the Department of Health and Welfare of Canada, the MS Society of Portland och andra bidrag. För den tidsperioden var det en stor forskningshändelse.

    Ett antal rapporter blev resultatet av denna studie. En av de viktigaste publicerades 1990 i Lancet 10en av världen mest erkända medicinska tidskrifter och en annan i Nutrition 11 1991. För de av oss med MS är resultaten väl värda att gå igenom i detalj. De ger enormt hopp till människor med MS.
    Rapporten i Lancet rörde sig om 144 av patienterna. Av dessa kunde 72 hålla fast vid dieten (gruppen kallas bra diet) och de konsumerade mindre än 20 g mättat fett per dag. De andra 72 kunde inte hålla konsumtionen under 20 g/dag. (Gruppen kallas dålig diet). Jag skall i detalj beskriva vad dieten innebär och mina rekommendationer i ett senare kapitel. Patienternas neurologiska handikapp var en graderad neurologisk invaliditets skala konstruerad av Swank, som går från 0 ( i grunden ingen invaliditet) till 6 (avliden). Punkt 4 på skalan representerar att rullstol behövs och punkt 5 att man är bunden till säng eller stol ( tabell 2)



    Resultatet var dramatiskt. Oavsett grad av invaliditet vid studiens början så försämrades inte de med god diet signifikant. De med bra diet som var på nivån 1 i början hade en slutlig poäng på 1,9 34 år senare! De med god diet som var på nivån 2 hade i slutet 3,6 och de med nivå 3 eller sämre hade en slutlig nivå på 4. Resultaten var bäst för de som började med minimal invaliditet, med 95 procent överlevnad och de var fortfarande fysiskt aktiva efter 34 år, om man tog bort de som avlidit av sjukdomar som inte hade med MS att göra. Jag tror att de flesta MS patienter hoppas att de slutligen skulle dö av en sjukdom som inte hade med MS att göra. Det är dock viktigt att uppmärksamma att nyttan fanns i alla grupper och till och med människor med betydande invaliditet visade sig på ett betydande sätt minska progressionen av sjukdomen om de höll sig till dieten.
    Bilden för de med dålig diet var förskräcklig, mycket i linje med resultaten vi har sett från andra serier med MS patienter vars tillstånd har följts i tidsperioder.De med dålig diet med minimal invaliditet i början slutade med en genomsnittlig invaliditetsgrad på 5,3, det vill säga rullstol eller bundna till sängen. De med moderat invaliditet slutade också på 5,3 och de med allvarlig på 5,6. Bara 7 procent av de som inte höll dieten förblev aktiva. Dödsiffran hos de med dålig diet var extremt hög. 58 av 72 var döda efter 34 år, 45 av MS orsakade tillstånd ( Se tabell 3). Statistiken var mycket stark.

    Sune

    SvaraRadera
  4. Tyvärr är det ju så att forskning om t.ex. kost är eftersatt eftersom det ju faktiskt inte är någon som tjänar pengar på om det skulle funka (förutom de pengar som samhället spar i och med att fler mår bra så klart). Mediciner är ju kul att forska på tycker läkemedelsföretagen för dem kan man ju dra in feta pengar på sedan. Trist att det skall behöva vara så, men...

    SvaraRadera
  5. Anonym1:27 fm

    Ok, det kanske ligger något i det här med mättade fetter... Men om jag håller mig till stenåldersdiet så är jag inte HELT fel ute i alla fall :)
    Ska kanske inte äta för mycket ägg-gulor...

    SvaraRadera
  6. Vad som är rätt och vad som är fel i det här här vet man ju inte. Jag tyckte nog att jag kände mig bättre redan med stenåldersdieten. Så småningom vet vi nog mer och en del blir kunskap och inte bara teorier. För närvarande måste man ju satsa på vad man själv tycker känns tilltalande för tanken. Själv satsar jag på mitt för att jag ser att det har många fördelar rent hälsomässigt men det har ju den paleolitiska dieten också, men sen tycker jag det finns en hel del evidens för fett teorin.sune

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. förstår inte bad du menar med Emca

      Radera