Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, juli 15, 2013

Lite information från Brighton och hur Jelinek funnit att man bör leva om man fått MS



Det har gjorts en svensk studie av 8000 MS patienter där man konstaterat en högre risk för hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke. Risken för hjärtsvikt är dubblerad, risken för hjärtinfarkt är 85% högre och stroke 70 procent.
Man kan tolka det på åtminstone två sätt, troligen flera:
  1. Samma faktorer är riskfaktorer för MS och dessa sjukdomar
  2. Det liv man lever med MS ökar risken: dvs mer stillasittande, mår fysiskt och psykiskt sämre, kanske röker man mer, ( jag tyckte nog det var ovanligt många rökare då jag var på Vintersol, men när jag nu träffade flera hundra MS patienter i Brighton som var och lyssnade på George Jelinek verkade det finnas väldigt få rökare där. Kanske har det skett en stor förändring under de sista tio åren sedan man konstaterat att rökning är en stor riskfaktor.



Oberoende av orsak är det bra vid MS att försöka leva hälsosamt. Här är vad Jelineks program i korthet innebär:
Diet och tillskott:
  1. Växtbaserad fullkorns och icke processad mat och så litet mättade fetter som möjligt
  2. Omega -3 tillskott antingen från fisk eller linfröolja. Jelinek rekommenderar att man börjar med en kombination med koncentration på fisk för att sedan övergå till mer linfröolja. Ett resultat från den stora studie han initierat via internätet är att linfröolja gav en statistiskt signifikant minskning av skov (60% minskning av skov) Man får givetvis ta hänsyn till att det gäller självrapporter, nätundersökning men en viss vägledning kan det ge.
  3. Valfritt Bvitaminer el B12. ( Behövs speciellt om man äter bara vegetariskt).
Vitamin D
  1. Solsken 15 minuter per dag så stor del av kroppen som möjligt
  2. Vitamin D3 minst 5000 IE anpassat efter blodvärde
  3. Försök att hålla halten 150-220 nmol/l.

Meditation el liknande
  • 30 minuter per dag
Fysiskt träning
  • 20-30 minuter dagligen cirka fem gånger i veckan. Helst utomhus.

Medicinering
  1. I samråd med din läkare. Det kan innebära någon av bromsmedicinerna.
  2. Kortison vid akuta skov som kräver detta.
  3. Mer potenta mediciner om sjukdomen går framskrider fort

Mat man inte bör äta
  1. Kött, inkluderande processat kött som bacon, salami, korv. Konservat kött.
  2. Ägg utom äggvitor
  3. Alla kakor, muffins etc utom fettfria sådana.
  4. Kommersiellt bakade saker
  5. Förberedda mixer
  6. Snacks, chips,partymat
  7. Margarin, fett från djur, choklad, kokosfett (mättade fetter). Kakao i sig innehåller goda antioxidanter och kakao i ris, soja eller havremjölk går bra.
  8. Mjölk och mejeriprodukter. Förutom att de innehåller mättade fetter finns dessutom misstankar om att även mjölkprotein inte är bra vid MS.
  9. Ingen stekt mat- även nyttiga fetter förvandlas då de upphettas som exempelvis raps, oliv- eller linfröolja. Dock kan man steka i vatten och ev ha i lite olivolja som är mest resistent mot uppvärmning.
  10. De flesta typer av snabbmat som hamburgare, varm korv, stekt kyckling
  11. Andra fetter och oljor.


Jag kommer nog att skriva om Brighton mera. Det var kul att träffa George Jelinek. Han var mycket vital och helt opåverkad av MS som han haft i cirka 14 år. Publiken var blandad där de flesta inte verkade följa hans diet men väldigt många tog D vitamin och motionerade. Den hår träffen gav mig en liten kick och stimulans- man behöver det. Hur får du dina kickar?

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Angela har lämnatföljande kommentar. tyvärr sjabblade jag bort den men emailet fanns kvar:
    Angela skriver:
    Jag har djuren, på vår lagom stora gård :-) De får mig att sträcka mig lite till och orka med träningen även de dagar som känns tunga. De har tålamod med mig och ger mig så mycket kärlek och glädje, samtidigt som jag utmanar mig för deras skull att överkomma hinder - som ojämn mark till exempel.

    Tack för en mycket inspirerande blogg!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Hej Angela. Tack för din kommentar. Jag bor själv på en liten gård där man intill 80-talet hade ko och häst. Djuren här hade egennamn och man kände var ett individuellt. Nu finns här inga djur men några grannar har nötkreatur, får, höns och hästar mest för sällskaps skull men också för att man vill ha kontroll över sin mat.
    Karin som skrev Att ta åran i egna händer tillsammans med mig har alltid haft djur och bott en stor del av vuxna livet på en lantgård. Hennes hästar hade stor betydelse för hennes förbättring och idag betyder hennes hund mycket.
    Man läser också allt som oftast om djurs värde i rehabilitering.
    Djur är säkerligen en väldigt viktig rehabiliteringsfaktor.
    Må väl.
    Hälsningar
    Sune Ö

    SvaraRadera
  4. Anonym5:43 fm

    Hej
    Efter att ha läst din blogg, så ändrade jag min kost för ett och ett halvt år sedan. Försöker undvika mjölkprotein och gluten i största möjliga utsträckning. Tror alla skulle må bra av detta. Helt oavsiktligt gick jag även ner fem kilo, och har stannar vid vad jag känner är min idealvikt. Jag tror mycket på att det vi stoppar i oss gör hur vi mår, så istället för sjukvårdens mediciner så fungerar maten som min medicin. Hoppas att det kan förbli så.
    Skulle bilj gå i mig linfröolja, men det är ju inte gott alltså. Har du tips hur jag kan få i mig detta?
    Andra kickar är min kära yoga som jag inte kan vara utan- fantastisk träning!!
    Patrizia

    SvaraRadera
  5. Hej Patrizia

    Jag använder linfröolja på bl a de grönsaker som upphettas i stekpannan i vatten och lite olivolja. När det är klart har jag på linfröolja, liksom dressing till sallader då jag kryddar den bla med gurkmeja och evt smaksätter med vitlök. Jag tar inte linfröolja enbart.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  6. Anonym11:36 fm

    Hej
    Jag antar att det även fungerar att ta krossade linfrön (i gröten tänkte jag). Frågan är vilken mängd för att komma upp i rätt nivå. Läste någonstans att det kan vara farligt att äta fö mycket. Kommer inte ihåg varför. Vet du vilken mängd som rekommenderades i studien du skrev om ovan.
    Vad är det med ägg-gulan som inte är bra?
    Ha det gott!
    Patrizia

    SvaraRadera
  7. HEJ.
    Beträffande äggulan är det så att den innehåller mättade fetter.
    Avseende mängden linfrö säger livsmedelsverket att man inte bör ta mer än en-till matskedar och det bör vara hela.
    Orsaken är att linfrö innehåller samma som bittermandel- nämligen cyanidbildande ämnen

    "Linfrö kan innehålla förhållandevis höga halter av cyanogena eller vätecyanid-producerande glykosider" (citat livsmedelsverket.

    Emellertid är det så att med hela frön får man i sig litet omega-3. Jag har kompromissat och tar krossat men inte mer än en matsked.
    Värmer man upp linfrö ( till koktemp) till exempel har det i bröd, eller gröt försvinner cyaniden har jag läst. Problemet är att då förändras en del av omega-3 fettet också.

    Jag försöker få i mig huvudparten av omega 3 från linfrön genom linfröolja- där finns inget cyanid.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera