Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, september 12, 2023

IBS- FODMAP och 30 födoämnen från växtvärlden

När jag läste om detta med 30 (Du vet vad jag syftar på) tänkte jag omedelbart att det kommer att bli svårt, speciellt som jag håller en diet baserad på FOD MAP. Denna kost används ibland om man får försämrad mage om man äter en speciell sorts mat, framför allt IBS, lättkänsliǵ mage med störningar typ mycket gaser, oregelbundenhet både beträffande avföringens konsistens och hur ofta man  bajsar, smärtor med mera. 

FOD MAP står för fermenterbara oligo-di-mono sackarider plus  polyoler. Detta är jäsbara sockerarter som finns i en mängd födor från växtvärlden. Jäsningen föranleder problem med absorṕtionen av dessa sockerarter med ökad vätske-och gasbildning. Detta kan medföra stora besvär avseende magfunktionen inte minst socialt.  Varför en del människor får dessa problem är inte klarlagt men utan tvivel har uteslutning av FODMAP hjälpt många- inte minst mig själv.  

När man börjar med dieten så tar man bort i stort sett  allt som finns på upprättade listor över vad som innehåller dessa jäsbara sockerarter. Sådana finns tillgängliga på mängder av ställen på nätet. Man kan söka på FODMAP diet. Listorna är långa på vad som är FODMAP och  det gäller sedan att hålla sig borta från dessa tills man känner sig bra. 

Därefter försöker man långsamt återföra ämnen  ett efter ett. Man kan där använda samma listor eftersom olika frukter, grönsaker, bär kan innehålla olika mycket och man kan ha olika känslighet utifrån detta.  För mig var det faktiskt ganska mycket jag måste fortsätta att undvika. Det är mycket enkelt att hitta sådana listor.  Här är en lista på svenska. Jag rekommenderar att man tar kontakt med dietist för att få hjälp om man har sådana besvär. 

Funderingar bakom vad som ligger bakom varför vissa dessa problem är dåligt förstått. I en svensk undersökning  nämner man följande faktorer; hur tarmens mikrobiota är sammansatt, barriären i tarmen mellan bakterier och slemhinna, vad man har för celler i slemhinnan och tarm som producerar olika ämnen som hormoner med mera, låggradig inflammation samt förbindelsevägen mellan hjärna och tarm ( the gut -brain axis). När man läst en del om detta är det lätt att undra om det inte är olika sidor och ord för samma skeende. 

Det kommer att ta en hel del grunnande innan jag klarar  att äta 30 ämnen från växtvärlden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar