Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, juli 17, 2006

Gluten och zink och autoimmun sjukdom

 

När jag googlar på gluten och autoimmuna sjukdomar hittar jag bland annat en färsk artikel i läkartidningen, maj 2006, som tar upp en teori avseende autoimmuna sjukdomen coeliaci och gluten.

Coeliaci heter också glutenintolerans. Det finns också en hudvariant som kallas hudcoeliaci, tidigare kallad dermatitis herpetiformis. Jag blir alltmer övertygad om att det finns ett samband mellan gluten och mina utslag, även om utslagen inte inte har lett sig till tanken dermatitis herpetisformis, men det tog också lång tid innan jag började fundera på kosten.

Till saken hör att jag hela mitt vuxna liv har lite besvär med framförallt diarreér, så coeliaci kanske har sin plats där också. Jag borde nog göra ett test avseende glutenallergi.

Vad som är än mer intressant är att det för coeliaci finns ett autoantigen ( accidentellt aktiverat transglutaminas) mot endomysieantkropparna som man har bestämt, och det utgörs av vävnadstransglutaminas som jag skrev. (Upptäcktes 1977 av en tysk forskar grupp)

I artikeln kopplas accidentellt aktiverat transglutaminas ihop med exempelvis stressreaktion

-detta(stressreaktionen) utlöser zinkbrist i tarmvägg, vilket medför en kemisk reaktion som påverkar(deamidering) specifika glutaminrester i gliadinet.(gliadin=en del av gluten). Enzymet och ett delvis förändrat gliadin kan aktivera T celler hos personer med en viss genetisk uppsättning.

Zinc är viktigt i det här. Dels kan zinkbrist orsakas av att tarmluddet skadas vid coelici och dels hämmar zink processen då enzymet skapas. En Teufelkreis som Freud sa.

Jag kommer att testa att äta zink tillskott förutom att undvika gluten.

Peace
Sune Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Anonym4:27 em

    Interesting site. Useful information. Bookmarked.
    »

    SvaraRadera
  2. Anonym9:10 em

    Sune,
    Du är spik på som man säger...

    Jag har två autoimmuna sjukdomar och har nu även upptäckt en överkänslighet mot gluten (har även lösa avföringar, blodbrist och zinkbrist) - tänk om jag vetat allt detta för ca 20 år sedan - då hade jag haft ett annorluna liv minsann!

    Från och med nu äter jag bara gluten- och mjölkfritt. Har ännu inte känt någon förbättring men eftersom jag varit sjuk i hela 30 år så kommer det nog att ta tid om/när jag kan se någon effekt av dieten. //Karin

    SvaraRadera
  3. Anonym9:11 em

    Sune,
    Du är spik på som man säger...

    Jag har två autoimmuna sjukdomar och har nu även upptäckt en överkänslighet mot gluten (har även lösa avföringar, blodbrist och zinkbrist) - tänk om jag vetat allt detta för ca 20 år sedan - då hade jag haft ett annorluna liv minsann!

    Från och med nu äter jag bara gluten- och mjölkfritt. Har ännu inte känt någon förbättring men eftersom jag varit sjuk i hela 30 år så kommer det nog att ta tid om/när jag kan se någon effekt av dieten. //Karin

    SvaraRadera
  4. Hej Karin,
    eftersom du just börjat med det här så har jag ett par erfarenhet som du kanske kunde ha nytta av. När jag började med att undvika gluten och mjölk använde jag mig av den så kallade stenåldersdieten, vilket innebar att jag kunde äta en del mättat fett. På den här kosten blev min tarm bättre, men inte helt bra.
    Sedan övergick jag till en kost där jag undvek kött med mättat fett och även andra mättade fetter som kokosfett mm. Jag åt(äter) fisk, kyckling, kalkon, vilt. När jag gick över till detta blev min tarmfunktion snarast sämre med mer diarréer och även vissa smärtor.
    Efter att ha läst på Best Bet Diet sidan och vad de skrev om leaking gut så började jag med krossade linfrö ( eftersom jag inte kan ta det i fil eller liknande tog jag det i blåbärssoppa). Sen tar jag också Finax glutenfria müsli. Efter det här har jag inte haft några som helst smärtor eller några besvär över huvudtaget med tarmen. Den fungerar som en klocka.
    Jag vill också uppmärksamma dig på att på den här dieten och även stenåldersdieten går man ner i vikt och det beror nog på att man reducerar matfettet ganska radikalt.
    Jag skall skriva mer om det här på min blogg så småningom men tänkte att det här kunde vara bra att veta.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera
  5. Anonym3:08 fm

    Jag har ledgångsreumatism, lichen, astma och celiaki. Alla sjukdomar är autoimmuna. Jag har testat en diet som heter kejsarkost där man utesluter allt kött utom fisk och skaldjur, inget gluten eller mejeriprodukter, inte ägg, ingen frukt utom banan och melon, inte tomat. Jag har med den kraftigt kunnat dra ner på kortisonet, men är dock inte helt bra. Ska nu testa aloe vera av forever living products för att läka ihop tarmen. Mvh, Jonatan

    SvaraRadera
  6. Intressant. Till en del liknar detta Swanks diet och best bet diet.Själv blev jag mycket bättre av tarmsymtom med linfrö.Jag vet inte om det har med omega-3 innehållet att göra.
    Tack för din information. Lycka till i fortsättningen
    Sune.

    SvaraRadera