Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, juli 17, 2006

Paleolithisk kost

 


 
Så här skrev jag i januari
:

I förrgår började jag med stenålderskost

Varför?
Vill försöka med glutenfri och mjölkfri diet
för att se om jag det kan påverka
1. fick utslag och klåda för något år sedan. Blev bättre sedan jag slutade med interferoninjektioner mot min MS. Gick bort, sedan började jag med glatimeracetat och då återkom besvären och har inte gått bort sedan men blivit bättre. Kommer inte till rätta med det här.
2. Sedan finns det ju lite tankar kring detta med kost och MS.
Min situation just nu är att jag är ganska bra/ relativt sett. Har hö sidig svaghet och muskelkramper. Trötthet, viss afasi, dysartri.

I stort sett är det så
För 4 år sedan tog det mig cirka 1 vecka att göra vad jag gjort på 10 minuter tidigare. Idag är det bättre. Nu tar det mig cirka en vecka att göra vad jag tidigare gjorde på 4 timmar.


Jag hade läst bl annat detta:

1.Robert McDougall My fight against Multiple Sclerosis

Staffan Lindeberg om paleolithisk kost (svenska)

Uppföljning:

Jag tycker mig ha kunnat börja hantera klådan och det verkar som om den har samband med kost med gluten. Äter jag gluten så verkar jag återfå klådan och det börjar också poppa upp utslag här och där. När jag stoppar att äta gluten går det tillbaka.Däremot vet jag ju inte om det är just gluten som orsakar det hela.;Posted by Picasa


Beträffande mjölkmat vet jag inte riktigt, jag behöver utvärdera och prova det mera. 

Överhuvudtaget är det lite svårt att få grepp om det här, varför skulle utslag och klåda komma efter att blivit intolerant mot beta-interferon och glatimeracetat( Coapxone). Jag kallar det inte allergi för jag är inte säker på att det är det. Snarare verkar det som subcutislagret tagit skada av de subcutana injektionerna och att det blivit inflammation där. Jag ser hur huden långsamt återhämtar sig, hårväxten återkommer på benen och armar.

Jag är inne på att det har något med immunsystemet att göra, kanske något som har med grundsjukdomen att göra och autoimmunitet. Men det är givetvis bara spekulationer.

Beträffande mitt sjukdomstillstånd( som i grunden är gott men, kunde vara bättre ändå för att travestera Göran Persson)så ser jag ingen påverkan avseende paleolithisk kost.

Det enda problemet jag såg var en tendens till viktnedgång som inte ville stoppa upp. I början var det enbart positivt med viktnedgången men jag är lite rätt för att komma in i ett katabolt skede, speciellt som jag fick mitt svåraste skov i samband med att jag gick ned i vikt, jag vet inte vad som var hönan och vad som var ägget.

Från Wikipedia om näringslära
(Protein kan i brist på andra energikällor omvandlas till energi, men denna process leder även till att vissa organ får arbeta hårdare. Då kroppen lider brist på energiintag övergår kroppen till katabol metabolism, det vill säga kroppen riktar in sig på att bryta ner istället för att bygga upp. Kroppen letar då upp proteinsammansättningar som inte vanligtvis används och spjälkar om dessa till energi vilket medför att i första hand skelettmuskulatur, som normalt inte aktiveras, bryts ner)

Så kontentan hittills, det verkar som jag börjar kunna hantera klådan, aktsamhet beträffande vikten- jag håller på att testa om jag inte kan behålla delar av min mjölkdiet.

 
Dovregubbens hall 1953

Peace
Sune

3 kommentarer:

  1. Hej, vet inte hur gammalt detta inlägg är....men även jag har MS och äter stenålderskost /LCHF...kosten började jag med för ett år sedan av andra anledningar, diagnosen av MS fick jag i augusti i år...hoppas det funkar för dig med kosten, jag vet att den är bra :) sen om det gör min ms bättre...det har jag ingen aning om...

    lycka till! och titta gärna in hos mig..

    aylastankar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Ayla,
    Intressant med stenålderskost. Jag började med det för två år sedan pga en klåda som aldrig ville ge med sig.
    Jag hade försökt alla möjliga sätt men varje kväll så började en plågsam klåda och också lite tendens till allmänreaktion med tendens till frossa.
    Bakgrunden var egentligen att jag ville prova utan gluten, eftersom en person jag mött berättade att hon legat på sjukhuset en lång period med förlamning av allvarlig art. Hon orkade nästan inte göra något själv. Hennes dotter brukade komma upp och göra hennes make up för att pigga upp henne. Men så kom man på att hon hade glutenintolerans och det trodde man väl inte var orsaken till hennes besvär. Men hon började långsamt bli bättre. Kom upp ur sängen, var i rullstol något år men successivt blev hon alltbättre. Kände sig helt frisk då för något år sedan. Jag funderade över detta och ville pröva. Jag höll den dieten i cirka 5 månader och blev bra av klådan. Prövade sen igen med gluten eftersom jag älskade gott bröd. Men besvären återkom.

    Jag läste emellertid med och mer om kost och MS sjukdomen, bland annat på sajten MSRC och George Jelineks bok Taking control of multiple sclerosis mm mm. Jag skärpte därför dieten och drog ned kraftigt på animala fetter och äter idag så litet mättade fetter jag kan. Tar dessutom omega 3. Jag vet inte om det har någon effekt på min MS; jag började redan tidigare att bli bättre och bättre. Tog interferon i två år. Det var då klådan började och jag var svullen och öm där jag injicerade och förlorade det mesta all behåring där. Slutade med Rebif och klådan försvann. Copaxone gick bara en månad. Klåda igen. Den gick sedan aldrig över förrän jag slutade med gluten.
    Men jag tror ändå min diet hjälper. Mina blytunga ben försvann nångång under våren i år och jag tycker numera att jag går lätt. Det har jag inte gjort på sex år Jag är kognitivt bättre och de kramper jag haft har blivit mycket mindre kännbara. Jag behöver inga mediciner för dem numera.Men man vet inte. Just nu mår jag bra. MS sjukdomen kan vara så varierande, Jag följer dock noga dieten inget gluten och restriktioner avseende mättat fett.
    Det senaste jag gjort är att börja med Qi gong övningar. Det är för tidigt att uttala sig om det. Meditation och liknande har jag gjort i perioder i många år. Längre än min MS till och med.

    Jag tittade in på din sida. Hoppas du kommer till rätta med med dina symtom och att den nya kombinationen hjälper.

    MVH
    Sune

    SvaraRadera