Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, augusti 12, 2006

vanliga symtom vid MS



Här är en del vanliga symtom vid MS. Jag tror, jag har haft delar av dem allihop utom kanske nervsmärta peppar,peppar..., trots det upplever jag mig som ganska bra

Synstörningar
synnervsinflammation
dubbelseende

Urinblåseproblem
täta trängningar
svårighet att tömma blåsan

Problem med avföringsfunktionen
Ibland svårigheter att hålla tätt, bristande funktion hos slutmuskeln.
Förstoppning.

Svårighet att koordinera (samordna) rörelser.

Balansproblem.

Tremor
Darrningar i exempelvis händer kan göra det svårt att äta. Själv har jag svårt att bära brickor utan att det skramlar förfärligt.

Sexuell funktion
Minskad sexuell upplevelse.(Känsel)
Även svårighet med erektion.

Trötthet-Fatigue
MS-Trötthet eller fatigue är ett mycket vanligt symtom som tidigare varit försummat. Man har mera sett på de mera fysiska symtomen. Jag vill inte säga påtagliga för fatigue är mycket påtagligt om man har det.

Talproblem
Långsamt eller sluddrigt tal
Detta kan dels bero på svårigheter att hitta orden, en sorts afasi.
Dels kan det också på bero på svårigheter att artikulera orden, problem med talmuskulaturen.

Sväljproblem
Sväljmuskulturen på verkas.Kan göra att man sväljer fel och kan få ned saliv och liknande i luftvägar. Kan ge upphov till infektioner.

Smak och Lukt kan påverkas

Värmeintolerans
Värme kan förvärra de symtom man har exempelvis fatigue. I mitt fall är det så ibland


Muskelspasticitet, stelhet.

Upplever jag som att jag inte helt styr när jag står och går utan får på något sätt stöd av musklerna och att jag inte kan styra detta.

Ångest.
Svårt att säga om det beror på nervskada eller på den situation man är i. Kan givetvis bero på båda sakerna. Kan finnas speciell starkt i början och när man försämras. Kommer in i krisreaktion. Här kan du läsa om krisreaktion vid cancer. Man kan komma in i en allvarlig kris även av MS.

Depression/Humörsvängningar
Gäller samma som för ångest.

Känselförändringar
Upplevelse av stumhet, känsellöshet i olika delar av kroppen.
Myrkrypningar och pirrningar i speciellt ben.

Smärta
Det kan vara smärtor av olika slag. Smärtor från leder på grund av att muskler försvagas. Jag har haft smärtor från knän ett år nu just pga detta.
En svår smärta att behandla är den som beror på nervskada. Där hjälper vanliga smärtstillande dåligt. Trigeminusneuralgi/ansiktsnervssmärta är ett exempel.
Man provar med olika behandlingsmetoder t.ex kan medel mot epilepsi (Neurontin) och medel mot depression hjälpa i bland. I bland kan el.stimulering av området hjälpa.
En smärta som av en elektrisk stöt kan förekomma ibland, l'hermittes tecken som kan utlösas av vissa rörelser.
Klåda.


Muskelsvaghet
Kan finnas i armar, ben, ryggmuskulatur, ansikte.

Förlamning
Kan vara mycket varierande från försvagning i ett litet muskelparti till mycket svår förlamning.


Kognitiva problem
Svårigheter att fokusera på saker, organisera och planera.
Minnesproblematik

Peace
Sune
Sen finns det ovanligare symtom. Som seizures=ryckningar, sömnpåverkan, hörselnedsättning, tinnitus jag återkommer till dessa tror jag.

3 kommentarer:

  1. Anonym3:15 em

    Bra blogg om MS som du har skapat. Inspirerande. Håll ångan uppe - jag besöker dig igen!

    45 årig PP/MS-patient

    SvaraRadera
  2. Anonym6:55 em

    Bra information för en vetgirig..

    SvaraRadera
  3. Anonym6:47 em

    Tack för att du orkar blogga om MS. Väntar just nu på en diagnos som troligen blir MS...

    SvaraRadera