Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, december 16, 2006

Medelhavsdiet,

Jag har fått en bok som heter Omegakost av Artemis P.Simopoulus och Jo Robinson med förord av docent Staffan Lindeberg. Jag ser fram emot att läsa den.

När jag började med paleolithisk kost eller stenåldersdiet så gick jag ned ordentligt i vikt nu när jag skärpt den för att följa vad George Jelinek rekommenderar så har jag gått ned ytterligare, så nu väger jag ungefär samma som när jag var en spinkig 14 åring.
Jag ser fram emot att finna läckra mattips bland annat. Jag vill inte vara riktigt så mager men jag mår bra. ( Men de som håller denna diet skriver också, går man inte ner ordentligt i vikt så gör man ngt fel). Jag är ju också noga med att kosten skall innehålla tillräckligt med näringsämnen.
När var ute på nätet och letade vetenskapliga artiklar om plasmamembran och fetter fann jag flera artiklar om Mb Alzheimer och fett intag. Bland annat denna: Consumption of Fish and n-3 Fatty Acids and Risk of Incident Alzheimer Disease Conclusion Dietary intake of n-3 fatty acids and weekly consumption of fish may reduce the risk of incident Alzheimer disease.Intag av n-3 fettsyror och fisk varje vecka kan(ske) minskar risken för Alzheimer.
Jag fann också en studie om Alzheimer där man gjort undersökning av patienter och där det verkade som om de med en begynnande mild Alzhiemer kunde påverkas av kost av denna typ,( jag kommer inte ihåg exakt kosten). ( Omega-3 may slow dementia)
Det är spännande att följa det här.


Peace Sune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar