Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, december 10, 2006

statiner



Jag fick sluta med mina bromsmediciner pga utslag. Redan när jag fick diagnosen stod jag på ett statin sedan ett år tillbaka, men hade börjat och slutat med den i ett par omgångar för jag ansåg att jag skulle klara det med diet. Jag är lite osäker på relationerna till MS skov och när jag åt statiner. Jag hade åtminstone två skov det året och orsaken till att jag fick det har också i efterhand tolkats som skov. Det kan vara så att mina skov kom då jag avbrutit behandlingen men jag vet som sagt inte. Sedan höll jag uppe med statiner till en rapport kom att det sannolikt var gynnsamt vid MS, dock ingen fas III studie men i varje fall blev jag klar över att det sannolikt var ganska ofarligt så sedan mars 2003 har jag kontinuerligt ätit statiner och jag är ganska tveksam till om jag haft något skov, jag har varit sämre vid vissa tidpunkter men i stort är jag successivt förbättrad sedan 5 år tillbaka.
Jag återfick bra rörlighet i min höger arm redan omkring 1 maj 2003 bara efter en månads statiner- jag undrar om det kan ha något sammanhang.


Statiner är inhibatorer av enzymet HMG CoA
(3-hydroxy-3metylglutaryl coenzyme A
Statiner 3-hydroxy-3-methylglutaryl coenzyme A (HMG CoA) reductase inhibitors.

Jag skall försöka ta reda på var det platsar i sammanhanget- har det något med cytokiner att göra?

Peace
Sune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar