Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, september 29, 2007

Undersökningsmetoder: ryggmärgsvätskeprov eller lumbalpunktion.



bilden är felritad man skall böja sig framåt för att det skall gå lättare att komma in med nålen mellan kotutskotten

Ett prov på ryggmärgsvätskan eller spinalvätskan är ett av de sätt man har att diagnosticera multipel skleros.

Man har flera kriterier för att kunna ställa diagnosen MS.

  • Ett kriterium är kliniska bilden, sjukdomens förlopp. Den skovformade bilden, det vill säga att man blir sjuk med i fallet MS neurologiska symtom som sedan går bort i större eller mindre utsträckning är en del av detta. Om man inte har skov finns det andra förlopp som talar för MS.
  • Ett annat kriterium är kliniskt status, dvs vad undersökaren hittar vid den kliniska undersökningen. Det är sådana saker som balans, koordination, rörelseförmåga, muskeltonus, reflexer med mera.
  • Ett tredje kriterium är om man har fynd på magnetkameran som överensstämmer med MS.
  • Ett fjärde fynd i ryggmärgsvätskan talande för MS.

För att ställa diagnos vill man helst att samtliga kriterier skall vara uppfyllda. Men det är inte alltid möjligt. Patologiska förändringar i ryggmärgsvätskan finner man i cirka 95% av fallen. Fynd på magnetkamera finns inte heller i alla fall.


Vid provtagningen kan patienten sitta eller ligga på sidan med avklädd överkropp. I de flesta fall går det lätta att känna på ryggen var respektive kota finns. Det kan vara problem ibland då patienten är kraftigt överviktig. Det är viktigt att kunna palpera ( känna) fram rätt ställe att göra punktionen på. Ryggmärgen slutar på en viss nivå i ländryggen och man skall sticka nedanför detta ställe för att få ryggmärgsvätska.

En del förundersökningar bör man göra innan provtagningen och det är givetvis mycket viktigt med sterilitet mm.


Vad ser man i ryggmärgsvätskan? Man letar efter om det finns tecken på inflammation i CNS.

Man kan då se vita blodkroppar, man kan titta efter antikroppar, immunglobuliner.


Immunglobulinerna undersöker man med en metod, som kallas isoelektrisk fokusering eller elfores. Vita blodkroppar av typ B-lymfocyter producerar antikroppar i olika klasser. Dessa kallas immunglobuliner. Vad man vill ta reda på är om det produceras antikroppar innanför blodhjärnbarriären, i Centrala Nerv Systemet. Man jämför därför blod och ryggmärgsvätska. Om det då visar sig att det finns tecken på immunglobuliner som produceras i CNS ( intrathecal produktion) kan detta vara ett tecken på MS. Intrathecal produktion finns emellertid vid många andra tillstånd.


Principen är att man separerar immunglobulinerna i blodplasman och spinalvätskan med hjälp av elforesen. Man placerar lite av respektive vätska på en plåtfolie med gel och anbringar ett elektriskt spänningsfält. Det uppstår då en sorts tävling mellan olika gener så att de kommer olika långt. Om det finns tydliga markanta streck på den bild en sorts band, kallas detta oligoklonala band. Om det då visar sig att det finns band i ryggmärgsvätskan som inte finns i blodet kan detta tyda på inflammation i CNS.

Lättare att förstå detta blir det om du tittar på följande länk.

Bild markerat med 1 visar jämförelse mellan proteinmönstren (immunglobulinerna/antikropparna är proteiner). Man ser här inga band. Normalt.

Bild 2 visar att oligoklonala band finns i ryggmärgsvätskan till höger men inte i blodplasman. Detta tyder på produktion av antikroppar i CNS, tecken på inflammation och kan vara tecken på MS.

Bild 3 visar identiska band i både plasma och ryggmärgsvätska (spinalvätska) men det finns extra band i spinalvätskan. Detta tyder på inflammation i CNS och kan vara MS.

Bild 4 visar på helt identiska band i både plasma och spinalvätska. Detta talar för en generell produktion av antikroppar och inte enbart i CNS.

Bild 5 visar abnorma band som finns vid vissa sjukdomar.

Blir man dålig efter lumbalpunktionen?

Det är inte så ovanligt med huvudvärk av olika grad. Men i många fall känner man inget alls. Jag hade en del huvudvärk en dag efteråt. En del av huvudvärken tolkar man kan bero på att ryggmärgsvätska sipprar ut från ryggmärgskanalen. Om det är besvärligt kan man åtgärda detta med att spruta in lite av det egna blodet för att täppa till instickshålet (blood patch). Vanliga huvudvärkstabletter hjälper. Här kan du läsa en del om detta på engelska:

och här kan du läsa vad man säger på sjukvårdsupplysningen i Skåne om huvudvärk och andra biverkningar.

P/s

4 kommentarer:

  1. Anonym10:22 em

    Hej, intressant.

    Vill bart kort berätta om mina erfarenhet av lumbalpunktioner (kanske nån som har gått igenom/ska gå igenom undersökningen som letar info och hamnar här).
    Jaq har under det senaste halvåret varit med om fyra lp i samband med MS-diagnos och efterföljande läkemedelstudie som jag valt att delta i.

    Första gången fick jag kraftig huvudvärk som kom efter ca 6 timmar och sen höll i sig i fyra till fem dagar. Jag var i princip oförberedd på detta, både hur länge det satt i och hur kraftig och obekant den kändes.

    Goda råd:
    Ligg ner, helt platt utan kudde, så släpper den direkt. Men återkommer förstås när du ställer dig upp.
    Värktabletter hjälper inte. Möjligen koffein sa dom på sjukhuset (kaffe och coca cola), men mycket begränsat i mitt fall.

    Men att ligga helt plant är bra, även om det är rätt så omöjligt att göra nåt annat...

    Andra gången jag gjorde lp var ännu värre. Den här gången testade jag att ligga helt plant och vila tre - fyra timmar direkt efter undersökningen (tjatade till mig en sängplats på sjukhuset). Första gången vilade jag bara nån timme. Men resultatet uteblev. Hade än värre huvudvärk, inte förrän ca sju dagar efter släppte den och den var helt hemsk.

    Tredje och fjärde gången har jag i princip sluppit huvudvärk. Kanske lite nån dag efter, plus lite ont i ryggen. Tricket (om det nu är ett trick och inte bara slumpen) har för mig varit att flera dagar i förväg (tre kanske) dricka ganska mycket vätska (jag dricker inte speciellt mycket i vanliga fall). Typ två, tre glas vatten vid varje måltid, nånting däremellan. Överdriva lite. Och så dricka precis före och rätt mycket någon eller några dagar efter. Jag har dessutom försökt vila oredentligt åtminstone dygnet efter. Om än med halvdan framgång (har två småbarn hemma).

    Men - peppar peppar ta i trä - så har det funkat för mig.

    Värt att pröva i alla fall alla ni andra där ute som är i samma sits!

    SvaraRadera
  2. Anonym7:49 em

    Hej
    Liknande erfarenhet. Vid första två proven kunde jag ligga ner och dricka mycket, då gick allt bra. Tredje gången var jag tvungen att gå och stå direkt och fick inget sängläge, sköterskan behövde rummet, då fick jag fruktansvärd huvudvärk i flera dagar.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren. Inlägget har några år på nacken och det kanske inte alltid görs detta för att ställa diagnosen nu.
    Mvh Sune Ö

    SvaraRadera
  4. Anonym4:55 em

    Till mig har gjorts lumbalpunktion 4 gånger. Jag har aldrig fått besvär efteråt i nån form. Jag har råkat vara i sjukhuset varje gång och läkaren har sagt att jag måste ligga still 4 timmar och får inte röra mig. Jag fick inte ens gå till toaletten utan fick under mig en platt potta.

    SvaraRadera