Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, september 15, 2008

Yoga och fysisk träning kan påverka fatigue


Kort video om MS och Yoga från Portland, Oregon.

Man träffar Carol Wilkerson, 55 år, som haft MS i 30 år. Hon berättar att hennes värsta symtom är fatigue, känslostörningar . Ibland känns benen som de skulle väga 500 kg.

Man kan se henne göra flera rörelser. Det kan se avancerat ut men lägg märke till att hon använder dels en stol som stöd vid vissa rörelser och vid andra rörelser tar hon stöd mot väggen. Om man har problem med till exempel balans måste man modifiera rörelserna. Anpassningsförmågan ställs på prov både för en själv, den yogaledare man har och även på gruppen. Man behöver inte vara rädd för att det stör en grupp, eftersom det bara gör att deltagarna måste skärpa sin uppmärksamhet och vara fokuserade. En av målsättningarna med yoga.

Man intervjuar professor B.S. Oken som tillsamman med andra forskare har genomfört en studie, (publicerad 2004)* där man undersökt hur yoga påverkar kognitiva funktioner, fatigue, sinnesstämning och livskvalitet. Man jämförde dels en grupp som fick uttöva yoga, en grupp som fick träna med hjälp av ergometercykel plus en grupp som inte hade någon aktivitet i grupp. Man fann att båda grupperna med aktivitet hade fått mindre besvär med fatigue. Enligt videon fann man också att man blev mindre känslig för stress. Jag kan inte utläsa detta ur sammanfattningen av studien.

Barry Oken säger att yoga är ett sätt att reducera känsligheten för stress bland annat genom fokuseringen på kroppen och de rörelser man gör. Jag tror att man med detta, liksom med mindfulness över huvudtaget kan få hjälp till att vara med i nuet och komma från tankar, som man tänkt oändliga gånger och som egentligen inte handlar om någonting. Man kan också stöd iyoga instruktionerna att komma ifrån exempelvis en diskussion med någon som inte är där eller komma ifrån att man sitter i ett möte medan man duschar, i stället för att uppleva vad man gör just nu. Man förlorar en del från nuet genom att inte vara där. Man förlorar en del av sitt liv. Vill det sig illa kan det kanske gå år utan att man egentligen var med i nuet. Inte konstigt att man kan känna sig stressad. Vart tog livet vägen?

I filmen verkar Carol vara ensam med en yogainstruktör Jane Carlsen. Denna säger att yogan kan hjälpa MS patienter med balans och med att känna var en kroppsdel befinner sig i rummet. Känselstörningar avseende var man har en kroppsdel är vanligt förekommande vid MS. Det kan vara svårt att peka på näsan med ett finger eller på knäskålen med en häl. Känner man exakt hur man håller handen om man blundar? Yoga går bland annat ut på att träna sitt medvetande om hur man utför rörelser, hur det känns när man töjer. Har man störningar i den här formen av känsel, som kallas djup sensibilitet eller proprioception?

Personligen tycker jag, att den yoga jag utför nog kan träna min förmåga att känna hur och var jag håller en kroppsdel. Det är förvisso nyttigt, även mänskor som inte har störningar av djupa sensibiliteten att få kännedom om sin kropp och sitt kroppsspåk. Nu håller jag armarna knutna framför bröstet- hur känns det och vad säger det. Känns det det inom mig på samma sätt som det signalerar till andra. Detta kan vara värdefullt att vara medveten om.Kanske kroppen signalerar bättre vad jag menar än vad jag säger.

*Det är möjligt att det finns en nyare studie men jag har inte hittat den och det verkar som antalet patienter, tid studien tog, vad man gjorde stämmer överens med den jag hittat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar