Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, oktober 30, 2008

Omkring alternativ medicin



Martin Ingvar professor i integrativ medicin vid något som kallas Osher centrum, på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Detta centrum har sin bakgrund i att man för något år sedan fick man en stor summa pengar i donation från Bernard Osher Foundation just för att forska inom området integrativ medicin. Det finns en koppling till Sverige fonden genom Barbro Osher. Oschercentra finns på ställen i USA, bland annat vid Harvard, the Osher Clinical Center For Complementary and Integrative Medical Therapies vars syfte är att samla ett team av de främsta klinikerna i syftet att främja kroppen naturliga förmåga att läka och bibehålla en bra hälsa. Osher Foundation ger också ett stöd till ett nätverk för livslångt lärande hos äldre vuxna-Osher Lifelong Learning Institutes (OLLI), som finns vid 121 institutioner för högre utbildning från tvärsöver USA ända till Hawaii. Jag har inte möjlighet att sätta mig in i det nu men eftersom jag pushat för skrivandet hälsosamma effekter lämnar jag den här länken till Life Story Center.



Vid Harvard finns tillgång till komplementära och integrativa medicinska terapier enligt hemsidan i:

akupunktur,

kiropraktik

kraniosakral terapi

massage terapi

mindfulness baserad stress reduktion

arbetsterapi

terapeutisk Tai Chi/Yoga


Och centrat erbjuder konsultationer i frågor som

hälsoundersökning

kolesterol behandling och minskning av risk för hjärtsjukdomar

örtmedicin, vitaminer och tillskott

integrativ medicin- hälsa, välmående och prevention

neurologiska åkommor

icke kirurgiska omhändertaganden av ortopediska problem

nutrionsrådgivning.


Martin Ingvar intervjuades i dag i Vetandets värld., där har berättade om bland annat hur man tänkt att centrat skall verka i Sverige och dessutom talade han om placebo effekten. Dessutom intervjuades han om boken Salvekvick och kvacksalveri : alternativmedicinen under luppen, en bok som är skriven av en vetenskaplig skribent samt världens första professor i alternativ medicin. I boken går man igenom( jag har inte läst boken, men läst och hört om den) olika kända alternativa terapier och granskar det utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv. Det låter mycket intressant och jag skall införskaffa den boken så småningom. Det verkar som författarna har samma perspektiv som Martin Ingvar. Det vill säga att alternativa terapier skall undersökas vetenskapligt, vilket kommer att innebära att de terapier som passerar nålsögat kommer att införlivas med medicin baserad på vetenskap. Det är också så jag ser på det

.

En parentes (Hur går det här ihop med vad jag gör avseende d-vitamin och Swanks diet och MS.Beträffande d-vitaminet så anser jag att det är en del forskning på gång och att det finns mycket som stöder att brist på d-vitamin kan vara en faktor i sjukdomen MS, och jag anser att det inte är några risker för egen del att ta den d-vitamin jag tar. Därför vill jag inte ta risken att missa något-därför d vitamin. Egentligen gäller samma sak att avstå från mättat fett och försöka få i sig omega-3 helst i kosten. Där tror jag kanske inte man kommer att få någon bättre undersökning än Swanks undersökning, dvs man kommer aldrig att få någon dubbelblind, randomiserad undersökning då detta är omöjligt. Men samma sak gäller där; jag ser det som riskfritt med denna kost, den är till och med nyttig.) Jag räknar egentligen inte kost till alternativ medicin heller, det är mera ett val man gör vad man vill äta. Jag vill äta mat som är nyttig.


Däremot så är jag öppen för att det kan finnas en hel del i den alternativa medicinen som kommer att kunna visa sig ta sig igenom nålsögat till världen av vetenskap och beprövad erfarenhet. Dessutom finns det i den vård och behandling som ges i dag också sånt som inte klarar kraven egentligen.

När jag läste om Osher centrum vid Karolinska institutet fann jag följande artikel om stress och allergi. Den har allmängiltigt intresse av hur man för närvarande ser på förhållandet mellan stress och immunsystemet. Bland annat finns en beskrivning av obalans mellan hjälparTceller typ th1 och th2 och samband med allergi. Det är inte samma förhållande av obalans som kopplas samman med autoimmuna sjukdomar och th1 och th2 men det är ändå intressant att läsa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar