Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

lördag, september 07, 2013

An apple a day keeps the doctor away

An apple a day keeps the doctor away-knappast för mig men äpplen är nyttigt


I en stor undersökning vid Harvard School of Public Health har man studerat riskerna med att äta frukt och att få diabetes typ II. Studien publicerades i British Medical Journal. Man har samlat in material från tre olika studier och undersökt dels totalkonsumtionen av frukt, men också individuella frukter. Vidare har man tittat på juicekonsumtion.
Man har också undersökt frukternas glykemiska ”load” och glykemiska index.

Glykemiskt index är relaterat till blodsockerstegring och känt genom GI dieten. Vid glykemisk load tar man också in i beräkningen hur hur mycket av kolhydrat man får i sig totalt då man äter en viss produkt. Med glykemiskt load får man en beräkning hur stor blodsockerstegring man får av att äta en viss produkt. Morötter har ett högt glykemiskt index men däremot lågt glykemiskt load vilket beror på att det innehåller en hel del annat som påverkar blodsockerstegringen.

Sammanfattningsvis fann man i studien att fruktkonsumtion totalt minskar risken för diabetes II.
I en del av studien jämförde man personer som frukt minst två gånger i veckan jämfört med de som åt högst en gång i månaden. De som åt frukt ( helfrukt) två ggr i veckan minskade risken med 23 procent att få diabetes. Speciellt sant var detta för blåbär, vindruvor,torkade plommon, äpplen, grapefrukt och bananer.
Drack man däremot juicer ökade snarare risken att utveckla diabetes typ II. Skillnaden mellan helfrukt och juice är att helfrukt innehåller bl a fiber som passerar långsammare genom tarmen vilket bl annat kan ge långsammare blodsockerstegring och kanske också upptag av nyttiga ämnen i form av antocyaniner i exempelvis druvor, som bl a kan minska hjärtsjukdomsrisk.

Det här är i överensstämmelse med vad man tidigare vetat att helfrukt är nyttigt medan däremot fruktjuicen knappast är det.
An apple a day keeps the doctor away


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar