Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, januari 20, 2007

NF-kappa B hämmas av gurkmeja?

Textens läsbarhetsindex är 49 enligt Lix; jag får skärpa mig.

En av mina favoritbloggar är Bodil Malmstens Finistère . Just idag hittade jag en blockanteckning om hälsa där det stod att
Bodil M. snabbt skulle plocka fram spiskumminburken. I varje fall gick jag vidare och sökte vad det handlade om och kom då till Forskaren Bharat B. Aggarwal vid the University of Texas MD Anderson Cancer Center i Houston, Texas.

Det handlade om NF-kB.
NF-kB eller Nuclear Factor kappa(grekisk bokstav) B är en primär transkriptionsfaktor som finns i alla celltyper och är involverade i det cellulära svaret på faktorer som stress, cytokiner, fria radikaler, ultraviolett strålning samt virus- och bakterie antigen. NF-κB spelar en nyckelroll i regleringen av immunsvaret på en infektion. I linje med denna roll så är felaktig reglering av NF-κB förknippat med cancer, inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar, septisk chock, virusinfektioner och felaktig immunutveckling.

Transkription är den process då cellens arvsmassa DNA översätts till RNA. Budbärar-RNA (mRNA) byggs därvid upp med DNA som mall.
Därefter kan Budbärar-RNA gå till de delar i cellen som kallas ribosomer. Detta RNA utgör då mall i sin tur till tillverkningen av äggviteämnen.

En transkriptionfaktor är ett protein som medverkar i transkriptionprocessen på något sätt.


Man har funnit att NF-κB, som kontrollerar många gener som är inblandade i inflammation, är kroniskt aktivt vid många inflammatoriska sjukdomar som kroniska tarmsjukdomar, ledsjukdomar, sepsis och många andra sjukdomar och det är också aktivt vid en del cancersjukdomar.


Forskaren Bharat B. Aggarwal vid the University of Texas MD Anderson Cancer Center i Houston, Texas har på följande länk från en kongress om NF-kB.

Han inleder med att ta upp olika artiklar där man forskat om NF-κB och olika sjukdomar, här lite inspirerat av detta:
Åldrande aktiverar NF-κB .
Det( NF-κB )är också aktiverat vid sarcoidos
Aktiverat NF-κB finns också i så kallade mononukleära celler i blodet hos manliga rökareAktiverat
NF-κB kan möjligen bli en biomarkör vid sk oxidativ stress, dem process som tros inverka vid olika sjukdomar, och som så kallade antioxidanter skall dämpa effekterna av.
NF-κB den heliga gralen vid rheumatoid artrit (ledgångsrheumatism)
NF-κB vid cancer- från en oskyldig åskådare till stor skurk

Ett intressant område skulle alltså kunna vara att försöka att avaktivera NF-κB. Och det är vad Aggarwal går igenom på symposiet.

Slutsatsen av Aggarwals genomgång är att man funnit att vissa ämnen i naturen är hämmare av just NF-kB. Och potent har man bland annat funnit att kryddan gurkmeja skulle vara. Om gurkmeja på svenska kan du läsa på sajten Nyfiken Vital.

Titta gärna på Aggarwals power point program (länk ovan). Det är mycket man inte greppar där, men det är intressant att se hur komplicerat det är. Det finns bland annat en bild som visar olika ämnen som är involverade i den immunologiska processen






Jag tar nog och kryddar lite extra nu med gurkmeja.
( Observera:detta är inget råd till andra. Det finns biverkningar av allt som har en verkan. Oavsett om gurkmeja verkar på det sätt som det gör på möss i laboratorium eller inte kan det framkalla gallbesvär, påverka levringsförmågan i blodet mm)


Peace Sune

9 kommentarer:

  1. Anonym12:15 fm

    http://coolinginflammation.blogspot.com/2009/04/extreme-flu-remedies.html
    Hej detta vill du nog läsa, kolla in hela bloggen.
    Vh NFkB

    SvaraRadera
  2. Tack för länken. Jag har redan lärt mig att det är svartpeppar jag bör använda i stället för vitpeppar som tillägg till gurkmeja. Jag använder det som kryddor. Intressant blogg!
    MVH Sune Ö

    SvaraRadera
  3. Anonym11:20 em

    Har du läst detta
    http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/tandrota/tandrotk12.htm
    den boken vaknade jag av, då insåg jag orsaken till en del sjukdomar, coling inflamation, bekräftar det i biokemin.
    Störtebäcker får rätt om SCHIZOFRENI det är en infektion, åtminstone till en början.
    Se modern forskning
    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/11/18/hjarnans-immunsystem-kan-v/index.xml

    Vh NFkB

    SvaraRadera
  4. Anonym2:24 em

    Hej,
    Tack för länkarna! Läst en del om depression och inflammation tidigare och också skrivit lite om det. Detta efter att ha läst en bok av en finsk läkare Tolonen, Matti.
    Fann en utmärkt video om d-vitamin på bloggen cooling inflammation
    MVH
    Sune Ö

    SvaraRadera
  5. Anonym9:45 em

    Vad är orsaken till ms? Enligt din åsikt,
    Jag tror att det är en infektion, det har jag trott hela tiden sen jag läste patriks Störtebäckers bok.

    Min länk förut gick direkt till en del i boken, här ska första sidan vara, han skriver även om MS.
    http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/tandrota/tandrota.htm

    ” En mycket rikhaltig LITTERATUR finnes sedan från 1800-talet. Av intresse kan vara att allaredan för mer än 100 år sedan framhöll flertalet att de "sklerotiska härdarna" i nervsystemet var belägna OMKRING blodkärl, och att de var av "INFLAMMATORISK" karaktär (Rindfleisch63 1863).
    Dock bör anmärkas att forskarna den gången ansåg att "HÄRDEN" var belägen OMKRING ett ARTERIELLT (arteria=pulsåder) blodkärl”

    Intressant koppling till det du skrev om stentar.
    Vh NFkB

    SvaraRadera
  6. Anonym12:36 fm

    En tanke jag fick.

    En infektion i kärlen borde sprida inflammatoriska ämnen i närliggande vävnad, då hittar man inte någon infektion i nerverna, men inflammation, ett aktiverat immunförsvar ökar risken för autoimmunitet.
    Min tanke var att en möjlig infektionen satt i kärlen, så jag googlade och hittade detta,
    (Intracellulära infektioner kan vara dolda syns inte i vanliga prover.
    Chlamydia pneumoniae utan luninflamation missar man lätt.)

    http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1423


    jag är inte kunnig i anatomin kärlens avstånd till skadade nerver.

    När Störtebäcker skrev sin bok var inte så mycket känt om immunförsvaret, en del av det han beskriver som bakterietoxiner kan vara inflammatoriska ämnen.

    Vh nfkb

    SvaraRadera
  7. Hej!Vad är orsaken till MS enligt min åsikt. Uppriktigt sagt så har jag inte den blekaste aning. Det allra bästa vore om teorin om cirkulationsvisk i venerna från hjärna och ryggmärg kommer att hålla, det kan då innebära att sjukdomen är botbar och med dagen kunnighet hos kärlkirurger och röntgenologer är det heller inget stort äventyr. Jag ser den största risken med det kan vara att man måste äta blodförtunnande under en period efter att man opererat in stent(ar) men om man är noggrann med informationen inför detta, ser upp med vad man äter både i medicinväg i övrigt och kost bör ju detta kunna ske. Att ta blodförtunnande typ Waran är ju synnerligen vanligt och i det här fallet gäller det en period på tre månader. Så CCSVI vore ju önskemodellen.
    Jag har som sagt inte ngn idé om vad som är orsaken till MS, däremot tror jag flera olika saker kan utlösa symtomen. Jag tror att exempelvis långvarig stress kan vara en sådan sak, miljöfaktorer som lösningsmedel, bristande sol och d-vitamin, rökning, infektioner, kanske kost. Kanske kan sådana faktorer tillsammans utlösa skov.
    I linje med det tror/hoppas jag att man påverka de här faktorerna för att minska risken för skov och progression av handikapp. Sluta röka, ta d-vitamin, minska på mättade fetter och omega-6 ( möjligtvis med undantag av 0mega-6 fettsyran GLA), äta omega-3, fibrer, grönsaker, frukt, träna adekvat, spola stressen ( hur det nu skall gå till).
    Återigen tack för länkarna. Skall försöka läsa Störtebeckers bok.
    MVH
    Sune

    SvaraRadera
  8. Anonym5:07 em

    "cirkulationsvisk i venerna från hjärna och ryggmärg"
    kan du je mig länkar till bra information
    som du eller andra har skrivit

    Vh nfkb

    SvaraRadera
  9. Hej,
    I mitt senaste inlägg finns en länk till George Jelinek, Jag tycker han har ett balanserat inlägg om en studie där. I övrigt tycker jag att det är intressant att studera den video som jag länkar till i ett tidigare inlägg från 7 december. På den länken finns dessutom ett antal länkar.
    Man kanske kan tycka att jag är väl entusiasisk som beskriver ett antal fallstudier i några inlägg; jag hoppas det inte missuppfattas. Det är viktigt med studier här och uppföljning men samtidigt är det också viktigt att man tränger bort viktiga upptäckter av olika skäl. Läs gärna på MSRC news om Semmelweisseffekten.

    SvaraRadera