Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, februari 07, 2007

Positiva känslor och Skratt




För mig skulle det kännas konstigt att gå på skratterapi, däremot har jag inget emot att gå på en rolig film av till exempel Woody Allen eller se på Så skall det låta eller titta på närbilden av "flygaren" i You Tube. (se föregående) Jag hade mycket roligt när jag tittade på videon av honom.
Men därmed inte sagt att skratterapi inte är bra; det kan mycket väl vara så.

Man har gjort undersökningar om skratterapi och diabetes typ II. Då fann man att halten i blodet av vissa ämnen som kan påverka skador i kärlen förändrades. Om det kan du läsa här. Kan skratt påverka din hälsa positivt? : Diabetes och Skratterapi

Överhuvudtaget tror (obs tror=känner) jag att man skall vårda sina positiva upplevelser, ha ögonen öppna för dem. Jag tror att det kan ha betydelse för utvecklingen av en sjukdom. I varje fall mår man bättre i en sådan situation, känner sig starkare. Man balanserar ju många gånger på en smal kant med bland annat sin trötthet och förmår man då att inte deppa ihop tror jag att det är värdefullt. Med detta har jag inte sagt att jag inte vill arbeta mig igenom mina kriser- var och en sak har sin plats.

Det är ju populärt att säga att skratt ökar må-gott-hormonerna, endorfinerna. Jag läste hos George Jelinek: oberoende av om man skrattar för att det är något roligt eller om man skrattar på grund av att kursledaren på skrattkursen uppmanar en till det, så ökar endorfinerna av själva agerandet. Det komplicerat att utreda vad som sker är fysiologiskt-kemiskt- jag tänker inte göra det nu ( jag kan det inte heller utan att förbereda mig) men kanske jag återkommer till det. Endorfinerna spelar en viktig roll vid smärta. Man kan till exempel blockera verkan av en del endorfiner genom att spruta in samma medel som blockerar morfinets verkan. Man kan med en sådan injektion av ta bort en del av den smärtstillande effekten vid akupunktur.

Så skratta med killen som flyger, det lyfter i alla fall den minuten.

Jag läste något klokt på Bodil Malmstens blogg.Hon skrev att hon blivit inbjuden till San Fransisco men kunde inte åka dit. Nu skulle hon aldrig få komma dit, aldrig få se Fisherman's Wharf, spårvagnarna i de branta backarna, Alcatraz som hon drömt om. Men hon kommer inte att få se kinesiska muren mm heller skriver hon. Men hon bryr sig inte. Det mesta är i alla fall bäst på bio.
Så får nog jag resonera om den här typen av flygningar- Det är bäst på bio!

Peace
Sune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar