Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, december 14, 2007

Framtidsutsikterna är ljusa

Samtidigt som jag läser om rapport att vården av neurologiskt sjuka lämnar mycket att önska i drottningens England kan jag också se en rapport som visar attprospekten för framtiden är ljus
enligt the Association of the British Pharmaceutical Industry (föreningen för brittisk läkemedelsindustri) vad avser behandlingar för MS.
Under de senaste åren sedan första interferonpreparat ( i mitten av 90-talet) kom har det kommit ett flöde av rapporter om aktivitet inom MS forskningen och det finns ett avsevärt antal möjliga behandlingar som befinner sig på långt framskridna stadier vad avser klinisk testning.

  • Mediciner i tablettform är bland dessa som kan komma att medföra mindre självinjektioner och förbättra livskvalitén.


  • Man skriver också att flera ämnen testas för de progressiva formerna av tillståndet, vilket hittills knappast funnits ( med undantag kanske av mitoxantrone).


  • Det kommer terapier med nya verkningsmekanismer som ibland används separat eller i kombination.

Man skriver också att framstegen med de nya medicinerna är ett arbete som vuxit fram ur erfarenheterna av de redan godkända. Man skriver också om att den nuvarande prisstrukturen har varit viktig för att nya mediciner succesivt utvecklas. Man vill alltså försvara de ganska höga priserna ur den synpunkten, och något ligger det nog i det. Kostnaden för en MS sjuk individ i Storbrittanien är £30,000. ( om pundet ligger kring 13 kronor så blir det i svenska pengar 390 000 kronor, jag vill minnas att kostnaden var betydligt högre i Sverige efter vad jag hörde på riksstämman)

I beskrivningen av MS talar man också om i rapporten att den geografiska variationen avseende MS utgör evidens för att exposition för soljus är en skyddande faktor.
Man kan väl säga att det finns en samstämmighet avseende denna rapport om framtidsperspektiven och vad jag hörde på riksstämman, och där fanns inte bara föreläsarna utan i publiken fanns bland annat Jan Fagius.


Sen tror hju jag dessutom att diet avseende fetter och avseende d-vitamin både diet och solljusexposition är viktigt och det kan jag ju tillämpa redan nu och hoppas på att det hjälper.

2 kommentarer:

  1. Anonym9:09 em

    Så underbart att läsa att framtiden ser ljus ut för oss MS:are!Det behövdes en deppig dag som denna när man återigen funderar över varför man skulle få MS bara 28år gammal...

    SvaraRadera
  2. Kyrkofadern Augustus var en odåga i sin ungdom. Någon sa till hans mor: Så många tårars son kan inte gå förlorad.
    Vad som mest gör mig hoppfull är att det faktiskt kommit verksamma medel; det ser alldeles klart ut så för mig att man är något på spåren. Man är inte ute och famlar i mörkret längre. sune

    SvaraRadera