Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, december 16, 2008

Best Bet Diet


En preliminär rapport om Best Bet Diet som jag läste pa This is MS



Så har den då kommit en preliminär rapport om Best Bet Diet

Enligt This is MS har det kommit en preliminär rapport avseende Best Bet Diet, den diet som man bör satsa på för att använda speltermer.

Det har kommit en prelminär rapport om intervention med diet vid tidig skovförlöpande MS.

Det finns för närvarnde inga signifikanta data beträffande dietåtgärdr vid MS inleds det med. Mål att utvärdera effekten av kostförändrringar, speciellt Best Bet Diet på sjukdomsutvecklingen vid tidig skovförlöpande MS.

Man undersökte patienter med skvoförlöpande MS med EDSS värden på 3.5 eller mindre och slumpade dem på två grupper med olika diet, en BBD-diet och en den diet som MS Society i Egland rekommenderar under en period av 12 månader . De som skulle utvärdera var visste ej vilken kost vederbörande hade. Man undersökte skalorna EDSS, MSFC ( en enklare skala som utvärderar i stort sett bara 3 aspekter, gångförmåga, kognitiva funktioner,

Man följde också BMI var sjätte månad plus magnetkamera där man utvärderade volymen, ( atrofi) Man utvärderade också Fatigue med skalor. De som deltog förde 7 dagar kostdagbok var tredje månad.


22 patienter slutförde av 28. Inga biverkningar. Det fann singa signifikanta skillnader från början av BMI och ej heller efter 12 månader. Detta får mig verkligen att undra om man följt dieten. Den diet jag följer brukar leda till en viktnedgång som är märkbar, och det har jag även läst på vissa for a bland annat av människor som följer BBD. Jag ställer mig därför tveksam till om man verkligen har följt dieten här.

I BBD gruppen fanns en trend mot lägre atrofi och mindre förändring avseende EDSS men det var inte signifikant, Däremot fanns signifikanta skillnader avseende MSFC. Även skalan med visuell bedömning av fatigue var signifikant bättre i BBD gruppen.


Man sammanfattar: Dietfaktorer kan vara viktiga vid MS utveckling. En diet där man försöker ta bort allergi skapande ämnen ( som gluten, mjölk mm) och tillskott av D3 och fiskolje tillskott kan ha en roll i att minska progressionen,


Det här är en väldigt liten grupp och man har svårt att få fram resultat i sådana fall men min främsta invändning är: Har man verkligen följt dieten? Jag tror det är mycket tveksamt. Man borde ha sett det på BMI.Men som sagt man har alltså inte gått ned i vikt och det gör att jag tror att man inte har hållit dieten speciellt väl. Man borde ha gått ned 5-15 kg.


3 kommentarer:

  1. Anonym7:53 fm

    Ett år är väl inte heller någon vidare lång tid för att följa MS-patienter med avseende på diet? Fast jag kan också tänka mig att undersökningen kryllar av "diet-fuskare" :)

    Jag själv har gått ner ett par kilo sen jag slutade med rött kött och mjölkprodukter för ett halvår sen. Sen är jag antagligen inte speciellt strikt heller, jag räknar inte antal gram mättat fett per dag.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag tror inte man kan följa den här dieten utan att gå ned i vikt så jag tror inte riktigt på den, sen är det förvisso riktigt att ett år är en kort tid. Jag träffade ganska nyligen en person som följt dieten i 30 år, som sa att det tog 2 år innan det märktes någon stor förändring. När personen i fråga började med dieten var rullstolen nära. Så är det inte nu. Jag skall fråga om personen i fråga gick ned mycket i vikt.
    Häsningar
    Sune
    God Jul

    SvaraRadera
  3. Vad jag inte tror på är alltså att man i undersökningen följt dieten strikt. På dieten tror jag.
    Det blev lite fel där med syftningen. Så går det när man inte är tillräckligt mindful
    Sune

    SvaraRadera