Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, december 11, 2008

Tack professor Swank!

Professor Roy Swank har avlidit 99 år gammal.

Han har varit chef för neurologkliniken vid University of Oregon och praktiserande läkare vid Oregon Health & Science University och är kanske mest känd som grundaren av Swank Multiple Sclerosis Clinic, en icke vinstdrivande organisation för forskning och behandling I Oregon. Han är allts mannen bakom Swanks diet vid MS. Han börajde behandla sina patienter med diet 1948 och pensionerade sig 2000 vid en ålder av 91 år,


Följande rapport publicerade han I tidningen Lancet 1991:

144 patienter åt en diet med lågt fettinnehåll I 34 år. För var och en av kategorierna av handikapp ( minimum, moderat, allvarlig) visade patienter som höll fast vid dieten ( mindre eller lika med 20 g fett) mindre försämring och mycket lägre dödlighet än de som intog mer ( mer än 20 g dag).

Störst nytta sågs hos de med minimalt handikapp från begynnelsen, när de som dog av icke MS relaterad sjukdom drog bort vid analysen överlevde 95% och förblev fysiskt aktiva.

I tidningen Nutrition kom också en rapport:

Mellan 1949 och 1984 fick 150 patienter med MS äta diet med lågt fett innehåll. Fett, oljor och proteinintag bestämdes. Med en kost mindre än 20 g dog 31 % och progressionen av handikapp var liten. Ett dagligt intag av mer fett än 20 g följdes av gravt handikapp och 71-79% död.

Intag av oljor hade en indirekt relation till fett. De personer med minimalt handikapp som följde dieten blev mycket litet försämrade om ens något och bara 5% levde inte de 34 åren. De moderat handikappade och allvarligt handikappade som följde dieten utvecklades också mycket bättre än de som inte lyckades håalla dieten. (min kommentar, det är alltså inte så kallade benigna fall det rör sig om. I allmanhet lyckades kvinnor bättre än män.Hög känslighet för fett antyder att mättat fett från djurvärlden är direkt inblandat I orsaken till MS. ( Det sista kanske en lite diskutabel slutsats, min anmärkning, men nog är resultaten fantastiska).

Kanske kan man stoppa progressionen på det här sättet, jag har i alla fall träffat en person som hållit en liknande diet I 30 år minst. Hon var då så illa däran att hon trodde hon skulle hamna I rullstol. Själv har jag bara hållit dieten I snart 2 ½ år. (en eler två svalor gör ingen sommar, men åtminstone en person har jag haft kontakt med på bloggen som har anvant dieten länge med gott resultat. Så det finns åtminstone tre svalor jag känner till).

Det här är vad som rekommenderas nu av Swank organization:

  • Inta mindre än 15 g mättat fett( viñlket innebär att man minimerar djurprodukter med mycket fett)
  • Laga mat bara med omättade oljor. (Själv andänder jag på inrådan av George Jelinek vatten till stekning av mat med några droppar olivolja.)
  • Lägg till tillskott av essentiella fettsyror I form av fisk eller fiskolja.
  • Konsumera fullkornprodukter.
  • Konsumera ett brett utbud av frukter och grönsaker ( helst organiska)



Tack Roy Swank

4 kommentarer:

  1. Oj, är det inte svårt att hålla en diet med mindre än 20 gram fett per dag? Det är ju hälften av mängden som anges för fettreducerad kost för personer med mag-tarm-problem, t.ex. dem som fått delar av tunntarmen bortopererad.

    Jag höll tidigare ganska låg fetthalt på kosten, och blev då underviktig och fick problem med leder och hud och så inte alls frisk ut. När jag ökade på fettintaget fungerade kroppen bättre. Jag stomiopererades p.g.a. mina förlamningsskador och IBS-D i oktober och efter det har IBS:en inte ställt till några problem. Istället fick jag problem med magkatarrssymptom som jag nu tar medicin mot. Jag får i nuläget vara försiktig med sur mat men annars äter jag numera en rätt normal kost.

    Finns någon oberoende forskning gjord om kost när det gäller MS? Vissa hävdar ju att de mår bättre med mycket kolhydrater och lite fett medan andra hävdar att de mår bättre med mycket fett och lite kolhydrater. Hur mycket fett behöver kroppen dagligen för att kunna fungera normalt? Fett och protein är ju det som bygger upp kroppen, medan kolhydrater "bara" behövs som energi.

    Bara lite funderingar... Tycker det är intressant med det här med kosten och det är synd att det inte forskas mer på det. (Inget att tjäna pengar på förstås.) Jag tycker dock det vore mest logiskt om den mat människan ätit längst vore mest lämplig ur hälsosynpunkt. Sedan kanske det kan variera vilken fördelning av makronutrienter man som individ mår bäst av.

    (Själv är jag dock tämligen belåten över att för första gången på ett antal år kunna njuta av lussebullar så här i advent. :))

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika,
    Bra att din operation blev lyckad och att du nu kan njuta av din lussebulle.

    Apropå dieten så blir det inte riktigt 20 gram eftersom det galler mättade fetter. Blir ju så att jag inte riktigt mater det hela utan gor helt enkekt så att jag tar bort allt mattat fett jag kan. Sen får man ju i sig en del i samband med olivolja, rapsolja och även via fisk, vilt, kyckling, kalkon även av mättade fetter. Jag tycker jag har en trivselvikt nu och har hållit vikten stabilt under de åren jag hållit dieten efter att först ha gått ned drygt 10 kg. Leder och hud har inte mått så bra på länge.

    Den mest oberoende studien kanske är Nordviks studie från Bergen. Det finns en ny därifrån som man inte bearbetat.
    Dessutom är nog Swanks arbeten att beteckna som oberoende om man ser till rent ekonomiska förhållanden, men det är klart dieten var ju en följd av vad han sett i sitt arbete som forskande neurolog med MS som specialitet. Däremot hade han ju inte MS själv som motiv för sin forskning o han gjorde inga stora pengar på det.
    God Jul

    SvaraRadera
  3. Anonym4:29 em

    Läser din blogg med stort intresse! Nu har inte jag MS däremot problem med sköldkörteln och jag tror att kosten är av stor betydelse. Hur ser du på cocos fett(nu menar jag självklart inte de billiga silvriga paketen som finns i vanliga matbutiken) utan ex cocosa extra virgin (http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm)

    Hälsningar från en intresserad

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,

    Jag undviker kokosfett överhuvudtaget eftersom det innehaller mättade fetter,

    men det händer att jag tar det ibland hellre än mjölkprodukter.

    sen tror jag ocksa att man maste "synda" ibland, annars är det svart att halla dieten, men det far inte bli för ofta

    hälsningar
    Sune

    SvaraRadera