Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, december 13, 2008

Om MS och huvudvärk


:

Jag har väldigt sällan huvudvärk. När jag jobbade kunde jag få huvudvärk av stress eller lång sömnlöshet vid jourer men eljest har jag knappast haft det utom i samband med kortisonkurer då behandlingen håller på att gå ur kroppen.

Den här studien visar att patienter med MS tycks ha huvudvärk mer än folk i allmänhet. Studien har gjorts av dr Mario Sappia och kollegor (et al) vid University of Catania. Han säger:

Man brukar i allmänhet inte anse att huvudvärk är ett MS symtom och studier som gjorts har visat motstridande resultat.

Man jämförde 101 MS patienter med 101 kontroll patienter i en case-control studie, vilket innebär att man förutom MS försökt att göra personerna i grupperna likvärdiga. En tandlös 59 årig man i MS gruppen skall motsvaras av en tandlös 59 årig man i kontrollgruppen ( om man nu anser att tandlösheten är viktig, vilket den ju kan vara vid huvudvärk).

Man fann att i MS gruppen var frekvensen huvudvärk högre,. 58 patienter, vilket utgjorde 57 procent uppfyllde de kriterier man hade för diagnosen huvudvärk. De flesta hade migrän eller spänningshuvudvärk.

I kontrollgruppen hade 31 personer huvudvärk vilket motsvarade 38 procent enligt de kriterier man hade ställt upp för diagnos huvudvärk.

101 MS patienter

101 kontrollpatienter

58 hade huvudvärk (57 %)

31 hade huvudvärk (38 %)

Jag får inte detta procenttal att stämma kanske skall det vara 30,8 % vilket stämmer bättre.



Man gjorde ytterligare analys där man tog speciell hänsyn till ålder och kön och fann ett signifikant statistiskt samband mellan MS och huvudvär. Sannolikheten var mer än dubbelt så hög att ha huvudvärk i MS-gruppen än i kontrollgruppen.

Ngt som kanske kan bidra till fatigue? Om man skall ytligt titta på det är det ju inte så konstigt att man har huvudvärk då man har en sjukdom i hjärnan.

Den ökade risken för huvudvärk stöder teorin att en gemensam väg finns för dessa tillstånd som enligt andra studier kan vara lesioner i hjärnstammen. Det finns också teorier om att hjärnstammen är involverad i migränhuvudvärk.

Själv har jag vissa teorier om varför jag fick huvudvärk i slutskedet av en kortisonbehandling men den behåller jag för mig själv, då jag inte tror att den är allmängiltig.

Studien finns i tidskriften Cephalgia från 4/12 2008.


2 kommentarer:

  1. Mycket intressant läsning!

    Har inte heller mycket huvudvärk utom de gånger jag haft hjärhinneinflammationer eller MS som det senare visade sig vara.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:39 em

    Jag fick min diagnos Multipel Skleros den 15/7 2010 och det förklarar den hemska huvudvärk som jag upplevt ett längre tag nu. Men den blir värre när skovet närmar sig. Men den finns alltid där och jag får aldrig bort den helt och hållet. Men min läkare säger att den tyvärr tillhör min MS. Vet inte om någon annan kan bli hjälpt av det jag skriver men kanske.... /L8!

    SvaraRadera