Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, juni 03, 2014

Sverige sviker

En mycket viktig serie på UR, som handlar om den stora del av Sveriges ungdomar som slås ut i skolan. I vissa skolor går en majoritet ur grundskolan utan behörighet att komma in på gymnasiet. I genomsnitt kommer mer än 12 procent som går ur grundskolan vara just i det läget. Såg ett program från UR på TV i kväll som skildrade tre ungdomar som inte passade in i skolan- -det är nog korrekt att skriva så. Är det så att passformen på skolan är stelbent och inflexibel? Här får man en känsla av en skola som totalt missar att anpassa sig till sina elever. Det verkar som skolan fungerar som en utslagningsapparat. De tre ungdomarna får ångest, stress, panik och man skräms av hur de beskriver sin situation. Alla tre ungdomarna hade en neuro-psykiatrisk diagnos men det verkade inte vara problemet utan snarare att  skolan var inflexibel och oförmögen att se sin egen problematik.

Problematiken sträckte sig sannolikt till politisk nivå. Man drog in en fungerande verksamhet för en av eleverna i TV programmet och där var det sannolikt politiskt beslut bakom.  De politiskt tillsatta i kommunerna har knappast förmågan att klara av det här.  Skolan statlig igen?


 s.

Det här har pågått i många år. Jag känner de som fortfarande sitter kvar i ett utanskap tio år efter nian och deras problem började långt tidigare. Jag tycker detta är ett större problem än att svenska ungdomar inte klarar sig så bra på jämförande undersökningar. Det hela hänger nog i hop, men när hörde man något tal om det här i politikernas debatter. Man talar svepande om utanförskap men då handlar det om arbetslöshetsförsäkringar och trygghet, sjukskrivningar. Beträffande skolan talar man om betyg  längre ned i klasserna mm. Skulle det ha hjälpt de tre eleverna? Nej det tror jag inte. Skulle det ha hjälpt de drygt tolv  procent som går ut nian nu utan att vara godkända för gymnasiet ?

Satsning på lärare och höja deras kunskaper och status? Ja, det tror jag är en viktig del men det här handlar om multifaktoriell problematik.

Varför är killar sämre än tjejer i skolan? Det finns många svar på den frågan - en del säger att det alltid varit så. Men var det så för 55-60 år sedan då jag gick i skolan? Jag har inget minne av det. En sak som dock är säker har med hjärnans utveckling att göra. Puberteten är associerad med den så kallade inlärningsneuropasticiteten då hjärnans förmåga att lära, minnas  förbättras, delvis pga en bättre koncentrationsförmåga. Puberteten kommer två år tidigare hos flickorna än hos pojkar. Där finns säkert också en del.

När jag skriver det här känns det lite som att ta sig vatten över huvudet- men det känns viktigt.
Det här betraktar jag som den allra viktigaste frågan att diskutera inför valet.



Skrivet den 5/6
Är Pisa testen missvisande. Många trötta på test och struntade i vad de fick för resultat, eftersom det inte gav utslag på slutbetygen. En del av de med MVG i slutbetyg matte, klarade bara cirka 30 % av PISA testet i matte eftersom de struntade i testet. Se DN

1 kommentar:

  1. Buster.10:19 fm

    Sune tar upp ämnen som jag inte kan hålla mig borta ifrån.
    Det här ÄR Sveriges viktigaste fråga i valet innan Sverige blir typ Iran2...
    Alla experter talar om D-vitaminbristen men ingen gör något åt problemet...

    D-vitaminbrist är inte problemet i allt men problemet i många sjukdomar. Det är min och många andras teori. Nedan en bild vad andra säjer.
    http://www.youtube.com/watch?v=VnFF6gR6nGQ

    ps. rättelse: bilmekaniker var min utbildning men jag blev bil och maskinsäljare i slutändan...

    SvaraRadera