Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, juli 11, 2010

Om stress, posttraumatiskt stressyndrom.

Har du känt att stress eller likartade upplevelser påverkar eller till och med utlöst din sjukdom.
Se enkät i marginalen.

Jag har senaste dagarna tittat på ett TV program som hette Rädslans ansikte. Det handlar om rädsla och framförallt om posttraumatiskt stressyndrom. Man brukar använda beteckningen PTSD, som är en förkortning av posttraumatic stress disorder. I detta spelar bland annat cellkärnan amygdala en viktig roll.

Amygdala skall bearbeta de sinnesintryck vi får från ögon, öron, lukt, smak och känsel. Är det vi ser något farligt, hur farligt, bör vi reagera omedelbart... Det är via denna mandelformade cellkärna, amygdalos grekiska för mandel, det beslutas om vi skall göra något omedelbart innan vi hinner tänka efter. Vi har då bland annat de tre stressreaktionerna: 1. gå till attack 2. fly 3. spela död att välja omedvetet välja mellan om det nu beslutas i amygdala att vi skall koppla vidare till direktreaktion.
Foto: NIMH Clinical Brain Disorders Branch

I de flesta fall sker inte detta akuta agerande men i vissa situationer som när människan på savannen mötte ett lejon kunde det gälla att vara snabb och en bråkdel av en sekund kan vara livräddande. Man har bland annat hört om sådant agerande vid bränder som kan vara livräddande. Jag läste att ormar kan vara sådant som man reagerar på med en ärftlig benägenhet för akutreaktion. En person som satt och tittade på bilder av ormar i baksätet på en bil råkade ut för en våldsam krock och därefter fick personen i fråga en fobi mot ormar.

I boken Hjärnan under redaktion av Lars A Olson finns ett avsnitt kallat emotioner där man kan läsa en del om detta. Där beskrivs sinnesinryckens väg via nervcellsgrupperna thalamus och amygdala som att det finns en snabbväg till amygdala via talamus men också en väg via hjärnbarken där sinnesintrycket bearbetas och görs medvetna, och det görs en kognitivt medvetet val om vilken reaktion som bör ske och detta vidarebefodras till amygdala via en "övre" nervbana.
Vid posttraumatiskt stressyndrom tror man att amygdala är central. Man har till och med i en del studier funnit att hippokampus och amygdala kan vara mindre än normalt vid PTSD. Hippocampus är ett närliggande område viktigt för minnen, bland annat känslomässiga sådana.

I programmet rädslans ansikte får man följa två personer som varit med 11 september men klarade sig fysiskt. Båda fick dock PTSD och i programmet försöker man visa hur man försöker införa modulerande, bearbetande moment i hur man skall hantera PTSD. Jag hade nytta av att läsa i boken Hjärna om emotioner för att förstå detta. Ovanstående bild av korta och långa banan för emotionella reaktioner förklarade en del. Programmet sänds ytterligare en gång i kunskapskanalen den 12 juli klockan 22.00

Jag tror ( inte vet) att stress har en utlösande faktor vid insjuknanden i t. exempel MS men även andra sjukdomar. Veckan efter jag fick ett allvarligt skov som avslutade min yrkeskarriär hade jag försökt att vara på flera ställen samtidigt. Det gick inte så bra tror jag.
Jag tror att jag skrivit om min kompis som var med om ett brutalt bankrån och några månader efteråt fick MS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar