Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, augusti 26, 2011

Två enkla småmåltider som jag kommit på under sommarn

Jag har tidigare skrivit att jag haft problem med vad jag skall ha på brödet då jag inte äter smör eller margariner. Det har blivit ganska mycket marmelad på rostat bröd- något som jag inte varit helt glad åt. Nu har den glade bagarn i Karlshamn börjat baka ett gott bröd åt mig.


  • Jag rostar brödet 
  • och har sedan på soltorkade tomater i olivolja på ena halvan 
  • och på andra halvan kräm av gröna oliver, därefter grillad kalkon eller rökt kyckling, finns fler alternativ 
  • slutligen grönsaker som sallad behövs ingen kryddning- de soltorkade tomaterna och olivkrämen ger smak och det blir ganska gott.

  • Jag har också funnit en ganska bra ersättning för yoghurt. Jag tar fyller ett glas med valnötter, torkade tranbär och soya alpro som även innehåller yoghurtbakterier. 


Om man tittar på den forskning som presenterades nyligen om kost i Dagens Nyheter är det en ganska bra kost i varje fall om man vill gå ned i vikt, dvs soya och valnötter. Nu vill jag ju inte direkt gå ned i vikt men det är en kost som innehåller fetter av typ omega-3, proteiner. Tranbären är där för att förebygga urinvägsinfektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar