Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, december 08, 2013

Mindfulness "låt" och D vitamin

1Jag håller på att lära mig lite mer om mindfulness och tänkte skriva om det så småningom. Än så länge känns det inte färdigt. Såg däremot en bra föreläsning av Mark Williams, som inleddes med en sång av Simon and Garfunkel. Det är lite mindfulness över den.
Texten på engelska Slow down, you move too fast, you've got to make the moment last Just kickin' down the cobble-stones, lookin' for fun and feelin' groovy Feeling groovy Hello lamp-post, what you knowing, I've come to watch your flowers growin' Ain't you got no rhymes for me, do-it-do-do, feelin' groovy Feeling groovy I've got no deeds to do, no promises to keep I'm dappled and drowsy and ready to sleep Let the morning time drop all its petals on me Life I love you, all is groovy to feel groovy
med google översättning Sakta ner, flyttar du för fort, har du att göra för tillfället sist Precis kickin 'ner kullersten, letar efter roliga och feelin groovy Känsla groovy Hej lyktstolpe, vad du vet, jag har kommit för att titta på dina blommor growin ' Har du inte fått några ramsor för mig, gör-det-do-do, feelin groovy Känsla groovy Jag har några gärningar att göra, lovar inget att hålla Jag är spräckligt och dåsig och redo att sova Låt morgonen tiden släppa alla sina kronblad på mig Livet jag älskar dig, är allt groovy att känna häftig ( för mig känns feeling groovy mera som att ha det mysigt i stället för häftigt)


Det har kommit en stor  undersökning om D vitamin, som konkluderar att det finns D vitamin brist vid många sjukdomar, men det tolkas som att det beror på sjukdomen i sig ( kanske orsakad av inflammation).  Det var en metastudie där man försöker sammanfatta resultaten från så många studier som möjligt som man bedömer jämförbara och har en bra kvalitet.Ett undantag från att det inte fanns samband var hos äldre där man funnit sådana samband och det kan man inte riktigt förklara bra ( för mig). För mig försvagar detta studiens resultat. Den största skillnaden mellan äldre och andra vuxna är rätt ofta att dessa behöver lägre doser av mediciner. och ibland tål man som äldre inte medicinerna alls ( det är en av de viktigaste sakerna man får lära sig som geriatriker- jag har arbetat bland annat med akutmedicin för äldre i ett antal år- det är inte så vanlig kunskap som vi såg på TV serien, där man skulle försöka fixa Sveriges bästa äldreboende). Visserligen beror en hel del av denna känslighet på gr a nedsatt njurfunktion ( och D-vitamin utsöndras ej via njurarna) men det finns även andra faktorer. De högsta doserna som man hade i studierna var 2000 IE per dag. Det fanns inte heller något tid  hur länge behandling pågick som jag såg i det sammandrag jag läste. Sånt kanske har en stor betydelse om man exempelvis skall titta på progression av en sjukdom.

Dock nämndes ingenting om sjukdomen multipel skleros. Kanske för att man sett studierna som visar att tillskott verkar ha inverkan på bl a skovfrekvens. Denna studie var en metastudien och där finns vissa risker med sådana att missa saker, att jämföra äpplen och päron är en sådan risk. Men man måste vara öppen för att allt kanske inte är som man föreställt sig.
Jag fortsätter ta mellan 5000-10000 IE de dagar som solen inte skiner och under tiden september till maj. ( Om jag inte är på Teneriffa- dit jag inte rest ännu  denna säsong,

2 kommentarer:

  1. Anonym12:19 fm

    Har börjar läsa Din väg till mindfulness. Verkar mycket bra! Tack för att du la ut Mark Williams trevliga föreläsning.
    Patrizia

    SvaraRadera
  2. Hej Patrizia.
    Föreläsningen är värd att lyssna på. Dessutom har Williams en sorts tyst humor som tilltalar mig.
    Häsningar
    Sune

    SvaraRadera