Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, december 05, 2013

Studie tyder på att vaccination mot TBC (Calmette-Guerin vaccination) kan minska risken att utveckla definitiv MS

 
Studien är gjord i Italien på 73 personer med CIS ( clinical isolated syndrom) dvs människor som haft en första episod med symtom som skulle kunna vara MS men där det inte finns några tecken på detta från tidigare. Om däremot lesioner syns på magnetkamera som skulle tala för att det funnits ett tidigare engagemang får man numera diagnosen MS. Det finns förövrigt neurologer som säger att CIS är MS.


 En video Calmette-Guerin vaccination /BCG vaccination


Ovanstående är en video av en Calmette-Guerin vaccination  som ges för att förebygga tbc.Vaccinet innehåller en försvagad( för att inte kunna ge sjukdom) stam av en levande bakterie, mycobacterium bovis,  som ger ett skydd ffa för barn mot att utveckla tuberkulos. I Sverige ges det ej längre eftersom sjukdomen och smittan  har ansetts närmast obefintlig ehuru sjukdomen kan finnas hos människor från länder där sjukdomen fanns. Det är världens mest använda vaccin.
Jag vet inte riktigt när man slutade ge vaccinet, men jag var i varje fall med om vaccinationer på 70-talet. Dessutom har jag ett ordentligt ärr efter det jag fick vaccinationen själv.

Om studien

33 personer fick BCG-vaccination och 40 fick placebo (overksamt innehåll i injektionerna) och sedan följdes personerna med magnetkameraundersökning varje månad i 6 månader. Efter sex månader hade gruppen som fick aktiv BCG-vaccination i genomsnitt 3 lesioner och de andra hade sju lesioner. Efter 6 månader ställdes alla också på interferon beta-1a.
I slutet av studien efter fem år hade 58 procent av de som fått vaccination inte utvecklat definitiv MS, medan det i gruppen som fick placebovaccination endast var 30 procent som inte fått MS.





“riktig” vaccination med BCG
placebovaccination
Antal lesioner efter 6 mån
3 lesioner i genomsnitt
7 lesioner
Fall med definitiv MS efter 5 år
42 procent
70 procent



Det fanns inga större biverkningar i studien och antalet biverkningar var lika i båda grupperna. Forskaren Giovanni Ristori vid Sapienzauniversitetet i Rom säger, att resultaten är lovande men det kräver mycket mer forskning innan det finns något tillämpbart praktiskt.

Old Friends Hypothesis
Dennis Bourdette vid Oregon Health and Science University skrev i en kommentar till studien, att detta ger stöd åt hygienhypotesen ( som alltså man numera anser ska heta old friends hypotesen)



2 kommentarer:

  1. Den sprutan skrev min mor en lapp om att jag inte skulle ha...

    kram från mig <3 <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Hej Angela,
    Det fanns en del biverkningar av vaccinationen men de allvarliga var sällsynta. Själv fick jag en mjukdels inflammation men klarade mig undan att skelettet blev engagerat vilket kunde förekomma. Det fick till följd att jag inte fick poliovaccination i första omgången då det kom eftersom mina föräldrar blev lite skrämda.
    Hälsningar
    Sune Ö

    SvaraRadera