Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, december 14, 2014

Information om Constraint Therapy finns på flera ställen i bloggen!


vattenfall där jag bor längre ner finns ett betydligt större
Här ett exempel på vad jag menar med att för närvarande är det svårt att hitta information på bloggen. Den finns på flera ställen. Och där finns upprepningar. Jag hade inte riktigt förstått att man faktiskt kan uppdatera ett inlägg hela tiden allteftersom man tar in mer. Jag menar jag skriver först inlägg om en bromsmedicin under forskningen före godkännande, sedan när den godkänns och sedan kommer det flera inlägg om dess effektivitet, dess biverkningar. Tysabri är ett exempel på detta. Jag har säkert skrivit ett tiotal inlägg om Tysabri. Det här exemplet handlar om Constraint Therapy som jag skrivit om två ggr om tidigare.
Constraint betyder begränsa. Tydligast kan man kanske beskriva terapin med en patient som fått förlamningssymtom i en arm i samband med stroke. Efter slaganfallet brukar symtomen gå mer eller mindre tillbaka. I början kan det gå ganska snabbt för att sedan gå långsammare. I de fall förlamningssymtomen inte försvinner helt brukar det bli så att man låter den andra armen göra de funktioner som tidigare utfördes av den nu drabbade armen och för en del kan det nästan bli så att man inte förnimmer den andra armen, eller irriteras av den som ett påhäng.
Constraint therapy är en behandling där man begränsar den friska armen så att den med förlamningssymtom skall utföra det mesta även om det är väldigt svårt. Hos barn med exempelvis CP kan man vara tvungen att använda skenor och liknande för att förhindra att man använder den friska armen. Hos vuxna och strörre barn talar man stället igenom situationen så att begräsningen av den friska armen genomförs. Det är en del kognitiv terapi i detta och man skriver ofta ett kontrakt med patienten att den skall följa förutsättningarna. Vad som är speciellt intressant med forskningen kring constraint therapy är att man följt patienterna med magnetkamera (MRI) och funnit att det skett en tillväxt i de områden i hjärnan där centra finns för den extremitet som varit förlamad. Det har alltså skett en neuroplastisk process i hjärnan. En läkningsprocess.

Anledningen till att jag skriver om detta är att jag börjat titta igenom de summeringar om vad som hänt inom MS området senaste året. Det har talats en hel del om progressiv MS inom forskningsvärlden. På National Multiple Sclerosis Society fann jag ett referat från neurologkongressen ACTRIMS/ECTRIMS 2014 där dr Victor Mark mfl vid University of Alabama at Birmingham rapporterade om en studie med tjugo personer med progressiv MS varav en del fick Constraint Therapy /CT och en kontrollgrupp fick andra fysikaliska terapier. Hos gruppen som fick CT förbättrades den försvagade armen och man fann på magnetkameran att hjärnvävnaden i det aktuella områden i hjärnbarken ökade signifikant jämför med kontrollgruppen. Forskarna slriver att om detta håller i större studier visar det att en ganska enkel terapi kan ge förbluffande bra resultat.

2013 kom en pilotundersökning( förstudie) där fyra MS patienter med gångsvårigheter på grund av progressiv sjukdom fick genomgå terapi enligt samma modell.Man fick behandling 3.5 timme per dag i tre veckor ( ej helger) Man undersökte resultatet med intervjuer enligt en speciell skala om hur man klarade promenader, ta sig ur eller i sängen och tolv ytterligare aktiviteter. Man fann att efter terapin hade man förbättrats avsevärt. Samma gällde efter ett år. Sedan följdes patienten i upp till fyra år. Under denna tid kvarstod förbättringen hos två patienter medan en återgick till hur han/hon var från början av studien och en patient avled av annan orsak.

Det här var bara ett exempel på vad som skett avseende progressiv terapi. Det nya är kanske inte förbättringen för det är nog välkänt att träning leder till förbättring men att man ser det på magnetkameran är nytt och förklarar kanske varför effekten sitter kvar i fyra år ( fast jag tror att det troligaste är att man fortsatt att träna funktionen i benen). Det nya är också att det här tas upp i organisationen National Multiple Sclerosis Society som alltså vänt ögat mot progressiv MS och det är en ganska inflytelserik organisation. NMSS har också blivit mer öppen för livsstilsfaktorer.

Så här är det tråkigt nog med mycket jag skrivit. En del av informationen om ett Tysabri finns här och en annan del där och på 100 andra ställen -känns det som. Vad har jag skrivit om yoga, fysisk träning vid sjukdom överhuvudtaget, ledgångsreumatism, koster osv osV oSV
OSV.......

3 kommentarer:

  1. Tagga inläggen så blir det lättare få överblick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag skall försöka att ta reda på hur man taggar.

      Radera
  2. Buster.10:42 fm

    Jag gick igenom min youtube kanal och kom till denna bildväxling.
    Min övertygelse är om Mats Humble får igenom en hög D vitaminberikning minskar nya Ms fall.

    https://www.youtube.com/watch?v=VnFF6gR6nGQ

    SvaraRadera