Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, maj 02, 2007

Hur ledbrosket får sin näring

Om belastning på leder



När en astronaut varit ute i rymden en längre period blir han/hon några centimeter längre. Orsaken är att när deras ryggrad inte utsätts för någon belastning sväller diskerna och brosken i ryggkotorna. Man brukar se till att de inte skall belasta för mycket när de återkommer, på TV har man fått se att de bärs ut på bår ibland. Risken skulle annars vara stor att de skadar sig. Även vi på jorden växer under natten, sängläget gör att disker och brosk sväller, fylls av ledvätska. Denna mekanism är broskets och broskliknande strukturers (disker, menisker) sätt att få näring och bli av med slaggprodukter. Man brukar beskriva det som tvättsvampar. När man knycklar i hop en svamp pressas vätskan ur, när man släpper den sväller den ut igen.

När man vill stimulera läkning av leder brukar man ibland rekommendera att inte belasta med hela kroppstyngden när man har ont. Man brukar till exempel rekommendera cykling med låg belastning, avlastning med käpp, stavgång. Orsaken är att man då tros stimulera ledbrosket och menisker att få en bättre cirkulation, tillförsel av näring. Brosket sväller mer, suger åt sig mer ledvätska och näring.

Man brukar också rekommendera att vara försiktig med lyft och likande på morgonen då man stigit upp och diskerna är maximalt svällda. I analogi med detta bör man nog stiga av träningscykeln försiktigt om man tränar med på grund av besvär från knä. Låta lederna få lite tid till anpassning till nya belastningen. Om man cyklar vanlig cykel kan det vara klokt att stiga av i kraftiga uppförsbackar ty då kan belastningen på knälederna bli större än man går ( obs om man cyklar för att man har besvär från knän). Man bör också bara ha en lättare belastning eller ingen alls på träningscykeln. I början kan det räcka med att man bara trampar runt.
Läs på bloggen fyss.blogg.se om skelett och leder

Jag har nu någon dag ändrat min träning på grund av mina knäledsbesvär. Sedan tidigare har jag cyklat enl. ovan. Nu har jag lagt till att jag försöker avlasta med stavgång. Dessutom har jag börjat med glucosamin. Smärtan går upp och ned. Idag skattar jag den till 2 på skalan. Men som sagt tidigast om en månad bör man kunna se någon tendens tycker jag.
P/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar