Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, maj 31, 2007

Nordic walking ( stavgång)



Nordic walking

In English

I have used done some Nordic walking for a month now. My technique is a little bit different from the usual way of walking because in the first place I am not striving to increase the work of the upper part of my body; I am trying to use the poles to move some of the weight from my body from my knees to the poles. So I put a the tip of the pole a little in fron of my body.


It functions well. I changed three things one month ago.

I began walking with Nordic poles
I began to use the drug glucosamin in order to try healing the cartilage in my knees
I also tried to put some sort of sole in my shoes with the intention to change the stress of especially my left knee, I wanted move the stress on the knee joint from the medial part to the lateral part. This I have not done, but living on the countryside I can use a walking technique which allows me to put some more of the koad on the lateral part of the knee. I'll try to show this with illustrations. The reason why I did this is because I thought I had a medial artrosis in the knee although not much was seen on the X-ray and although other doctors did not find anything when examining my knee. But still I had pain in my knee(s).

After a month I am better
oscillating between 0 and 1 on my rating. The medium pain is scale during the last week and I have doubled my walking distance. Guess if I am satisfied. What does it depend on. It must be the Nordic walking or glucosamin. Anyway I will continue with both strategies. Thank you some one. After two years!!!




In Swedish
Stavgång
Jag har gått stavgång i en månad nu. Jag använder stavarna på ett lite annorlunda sätt än vid vanlig stavgång, därför att i första hand strävar jag inte efter att öka arbetet för övre delen av min kropp. Jag försöker att använda stavarna för att flytta en del av belastningen på mina knän till stavarna. Så jag sätter i dem lite framför kroppen.

Det fungerar väl. Jag förändrade tre saker för en månad sedan.

Jag började med stavgång.
Jag började med glukosamintabletter för att försöka bidra till läkningen av brosket.
Jag försökte också att sätta i någon sorts sula i mina skor med syftet att förändra belastningen för vänster knä. Jag har inte gjort det; men då jag bor på landet kan jag använda en teknik då jag går, som tillåter mig att ta bort en del av belastningen från mediala delen av knäleden, dvs den del av leden som är inåt mot andra knät. Jag skall försöka illustrera det. Anledningen till att jag vill detta är att jag tror att jag har förändringar i brosket där, medial artros fast det inte syntes på röntgen och fastän andra läkare inte funnit något speciellt då de undersökt det. Men ändå hade jag ont i knät.

Efter en månad är jag bättre
. I genomsnitt skattar jag smärtan som pendlande mellan ingen smärta till mycket lätt smärta, dvs 0-1 på min skala. ( jag upptäcker att noff finns inte. Det borde den faktiskt göra. Jag har dubblerat min gångsträcka även om den fortfarande inte är så lång.
Vad beror det på? Det måste vara stavgången och/eller glucosaminet. Jag kommer att fortsätta med båda sakerna. Tack någon. Efter två år!!!

Peace Sune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar