Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, maj 24, 2007

Mindfulness


Svenska Dagbladet hade en artikel om meditativa övningar inverkan på hjärnans aktivitet, som man bland annat studerat med EEG och magnetkamera teknik. Man har funnit att hjärnans vänstra pannlob aktiveras av meditation, detta område är aktiverat då vi är lugna medan andra sidans pannlob aktiveras av mer negativa och ångestfyllda känslor. Man har även funnit att det område som kontrollerar negativa känslor aktiveras vid regelbunden meditation. Det är väl känt sedan tidigare att meditation har påverkan på andra kroppsliga fenomen såsom blodtryck, hjärtfrekvens och andning.

Amerikanen Jon Kabat-Zinn är på ett sätt meditationens nakne kock. Han har skalat av meditationen olika mystiska inslag, som kan i varje fall för mig kan kännas främmande och har genom detta gjort meditationen mer vardagsnära. Jag har lyssnat till några talböcker med honom och några meditionsband, och det gör inte saken sämre att han har humor. Man hör ibland fniss i denna ibland gravallvarliga värld.

Kärnan i mindfulness och mindful meditation för mig är att försöka vara närvarande i nuet. Just nu kan det vara att sitta ned en stund och koncentrera sig på att lyssna på fåglar. Varifrån kommer den fågelsången och försöka att pejla in det med hörseln. Jag har också försökt att koncentrera mig på bäckarnas porlande.

Eller på att betrakta ett konstverk en stund, försöka memorera det. Blunda och försöka minnas det. Öppna ögon och kontrollera. Blunda igen. Jag har märkt att sådana övningar har lett till att jag blivit mer medveten om mina tankar, vad som strömmar genom mitt medvetande just nu. Men jag har mycket kvar att göra. Vad beträffar meditionen har jag främst ägnat mig åt att koncentrera mig på andningen, men just nu gör jag en annan sorts meditation inspirerad av Chopra.

Åsa Nilsonne har förövrigt flera mindfulness övningar på sin blogg.



Jag tycker alltså att jag blivit mer närvarande i nuet genom att försöka göra sinnet fullt i nuet genom att koncentrera mig till 100 % på det. Det har hjälpt att lite stänga av oro och oroliga tankar angående vad jag nu har gjort, vad skall jag göra , vad någon skall säga om det och det, jantelagstankar, det som Susan Jeffers kallar Chatterbox.P/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar